Tinerețe – J.M. Coetzee


Deși “Tinerețe”, face parte din trilogia “Scene din viața provincială” a lui J.M.  Coetzee, acesta fiind volumul doi, eu l-am perceput ca fiind un exemplar izolat, neavând prima parte în bibliotecă.

Nu vreau să mă interesez ce anume este prezentat în primul volum, pentru că aș începe să le asimilez între ele, iar în mintea mea s-ar crea probabil un gol în poveste, ori eu nu doresc acest lucru, deoarece am putut înțelege perfect și așa, semnificația acestei trilogii. Dețin întrebări, dar doar față de continuarea.

Această trilogie are în central poveștii un singur personaj, John, Tinerețe urmărind evoluția lui, din timpul facultății, până la maturitate.

Deși eu găsesc complexitatea, atât în această lectură cât și în natura personajului, acesta fiind incapabil să dezvolte relații cu personajele din jur, și aici mă refer la neintegrarea într-un colectiv de muncă sau într-un complex în care există vecini, inclusiv la încapacitatea de a purta un dialog, protagonistul se cataloghează departe de complexitate, considerându-se banal față de așteptările sale și față de societate.

John, părăsește Africa de Sud, un loc care pentru el, este fără viitor și urmărit de tragedii, pentru a se muta în Londra, un loc unde speră să se redescopere, să prospere și să își găsească adevărata valoare. Odată ajuns aici, nimic nu este așa cum speră. Își dorește să ajungă poet, dar nimic din ceea ce scrie nu îl mulțumește. Se gândește că își va găsi inspirație atunci când va găsi și marea dragoste, dar fetele nu reușesc să trezească nici un fel de pasiune în el, relațiile cu ele fiind un eșec total.

Când merge pe stradă, se vede prin ochii oamenilor din jur și se consideră un străin. Spune că oricine își poate da seama că nu este unul de-al lor și se gândește oare cât timp mai trebuie să aștepte până să devină englez, să fie privit că fiind un adevărat londonez, prin asta înțelegând să fie transparent, să nu mai fie observant, cum este un străin. Că cititor, care analizez povestea din toate perspectivele, spun că așteptarea lui este în zadar. Nu Londra trebuie să îl accepte pe el, ci el trebuie să se integreze în Londra.

Este John prea banal față  de restul oamenilor, sau oamenii sunt prea banali pentru el?

Este el prea dificil, sau lumea este prea dificilă pentru el?

Își dorește el prea multe de la viață, sau viața cere prea mult de la el?

„Tinerețe” de J.M.  Coetzee este o satiră menită să accentueze monotonia vieții de zi cu zi, rutina care infectează fiece metropolă precum o ciumă sau jurnalul unui student a cărui autocritică constantă a dus treptat la o plafonare, și, într-un final, l-a transformat într-o victimă psihotică a pesimismului extrem.Farmecul acestei cărți, este la fel de intens precum sunt conflictele protagonistului cu lumea din jurul și din interiorul său.

Cartea a apărut la Editura Humanitas și o puteți comanda de AICI.

11 răspunsuri la „Tinerețe – J.M. Coetzee

    • Am citit si sespre volumul 1, dar nu il am.
      Tinerete este o carte pe care am primit-o, acum mai mult timp. M-am bucurat de ea, a fost interesanta, dar nu am citit si celalalt volum. Nu stiu de ce tin minte ca ar fi o trilogie.

  1. Foarte interesant si sper sa ajunga si prin mainile mele sa o pot citi. As minti daca as spune ca am citit-o insa filme dupa cartile acestea nu s-au facut?

    • Nu stiu daca sa te aprob sau nu, pentru ca sincer nu am citit cartilelui Eliade, pentru a putea face o comparatie. Am fugit toti anii petrecuti in generala si liceu de literatura romana. Am descoperita placerea lecturii, in alt gen de carti.

  2. Si ziceai ca are sa iti fie greu sa faci recenzia, care apropo ti-a iesit super. M-ai facut curioasa, și as vrea sa citesc si eu aceasta trilogie, pare mult mai complexa decat lasa sa se vada, si chiar de cat de se poate spune despre ea.

    • Pai sti ca atunci cand am vorbit, ti-am zis ca am scris mai mult de jumate din ea si ca ma duc sa mananc si o termin dupa. Mdaa.. mi-am perdut inspiratia dupa. Asta a fost sambata parca. Aseara m-am pus sa o termin.

  3. Eu am citit primul volum. Se numeste Copilarie. E destul de interesant. Povesteste de cand este personajul mai mic si de viata pe care o duce in Africa, despre parinti, despre scoala. Este interesant. Descrie viata provinciala. Daca ai citi primul volum ti-ai da seama de ce uraste el tara din care vrea sa scape si pe care vrea sa o uite.

Lasa un comentariu

