Chestiunea Finkler – Howard Jacobson


„Chestiunea Finkler” este o carte, care are în prim plan, complexitatea naturii umane.
O poveste despre prietenie și pierdere,condiția  existențială a evreului și apartenența sa la lumea modernă, despre excludere  și despre înțelepciunea maturității, o imagine  a societății britanice din punct de vedere social și politic.

Glumeţ, furios, hotărât, acest roman extraordinar, redă povestea lui Julian Treslove şi prietenia lui cu doi evrei din Londra – Sam Finkler şi Libor Sevcik. Timpul îi încărunţeşte, dar prietenia lor nu se zdruncină deloc in ciuda diferenţelor intelectuale şi financiare, în ciuda diferenţei de varstă dar şi în ciuda unor conflicte de natură psihologică.

Împreună, iau masă în spațiosul apartament a lui Libor, aducându-și aminte de zilele bune, de zilele în care iubeau, în care au devenit părinți, dar în acelaş timp suferind după pierderea soțiilor,  Sam și Libor  fiind văduvi. Cei trei bărbați petrec  o seară sumbră discutând despre dragoste  şi moarte şi ce înseamnă să pierzi o soţie .

Lui Julian ii pare foarte rau pentru cei doi prieteni ai lui si realizeaza ca nu are suficiente lacrimi  pentru toto ce au pierdut ei.

Povestea se deschide cu un mic moment de acţiune – singurul moment de acţiune din roman. Julian mergea spre casa de la cina sus menţionată. Acesta este foarte pesimist şi  ca de obicei, îşi imagina nenorocirile care ar putea să i se intample – lovitura unei macarale, un atac terorist, lovitura în barbie a unui semn rutier – când deodată devine victima unui furt. Comis de către o femeie. Rănile lui sunt minore, dar în timp ce îşi golea buzunarele, ea şopteşte ceva ce suna ca „Tu Ju!”. Julian devine obsedat de această frază şi de ce ar putea însemna. Să fi fost o remarcă antisemită la adresa sa?

Julian Tresolve, creștin din origine, în condițiile unei dezvoltări  social- identitare deficitare, ajunge la o  autonegare, la o tentativă de extirpare a propriilor sale origini și de adoptare a unei vieți pseudoevreiesti.

Lipsă satisfacției dar și a identității în cadrul mediului sau familiar, cred eu , determină o reacție de deziluzionare, autoconvingere de apartenență la fondul social-politic.

Prin idealizarea unei mentalități de care nu era conștient că există, Julian idealizează societatea yidish, societatea finklerilor, în ciuda conștientizării aspectelor negative ale acesteia.

Denumirea de Finkler vine de la prietenul lui Sam Finkler, cunoscut filozof evreu și sursa invidiei lui Julian și a dorientei acestuia de a-și schimbă apartenența culturală.

Dacă până acum personajele vi s-au părut greu de înțeles, haideți să vi-l prezint și pe Libor, un supraviețuitor al ororilor nazismului, ce a ajuns la concluzia că lumea nu mai poate da dovata de umanitate și că tot ce mai poate fi așteptat de la oameni, este ură adâncă, indistructibilă, otrăvitoare, împotriva sa și a originii sale.

Limbajul pe care autorul Howard Jacobson îl abordează, este unul elaborat, elevat, dar cursiv, aparent lejer, care atrage toate categoriile de cititori.

Romanul este adesea grozav de amuzant, chiar în timpul urletelor furioase împotriva antisemitismului, care ameninţă să isi ducă victimele sale usor spre nebunie. Aceasta este, totuşi, o comedie care începe şi se termină cu durere. Complexitatea ei reiese din primele pagini, dar după ce te obişnuieşti cu silul lui Howard Jacobson, aceasta devine o lectura desăvârşită.

Cartea a apărut la  Editura Rao și o puteți comanda de AICI.

21 de răspunsuri la „Chestiunea Finkler – Howard Jacobson

  1. Pare interesanta si ai dreptate ,personajele chiar par ca sunt complicate,iar actiunea complexa.Ideile acestei carti imi plac foarte mult,dar nu stiu daca ar fi printre cartile pe care as fi nerabdatoare sa le citesc din cauza faptului ca autorul are un stil destul de dificil,dar as fi curioasa in legatura cu ea.

  2. Mie nu mi-a placut absolut deloc Chestiunea Finkler, de altfel am si abandonat-o la jumatate. Nu mi s-a parut nimic amuzant la ea, se agata de pretextul cu femeia care l-a atacat pe strada la modul cam gratuit, mi s-a parut ca nu reuseste sa iti trezeasca simpatia fata de personaje. Pe scurt, m-a lasat rece. Nu pot spune acelasi lucru despre Dinti albi de Zadie Smith, care desi este si ea greu de definit ca subiect, scriitoarea are farmec si e amuzanta.
    Cat despre carti cu evrei mai sunt o multime, de exemplu Mai este acesta oare un om de Primo Levi sau una nou aparuta la Litera, Lumea ce va sa vina.

    • Imi place foarte mult parerea ta subiectiva.
      Chetiunea Finkler e o carte pe care criticii o adora. Se bazeaza mult pe psihologia unui tip de oameni. Pe obsesie, pot spune, si unde se ajunge din cauza ei. Dar autorul abordeaza si o parte de istorie sa zic asa. Conflictele dintre evrei si alte religii au facut ceva zarva.
      Am citit-o cu rabdare. Nu e printre preferatele mele deoarece e foarte greu de inteles.

  3. n-am auzit de prea multe carti cu evrei si nici nu am citit prea mult despre ei..
    pare interesanta cartea asta, dar daca m-as apuca de ea nu cred ca as reusi sa o termin, nu prea e genul meu
    btw, voi ce mai cititi? in curand o sa termin ce citesc acum si nu prea stiu ce sa incep..

      • Este vorba despre o familie instarita, are are un pusti, de18 ani si care isi doreste sacutreiere lumea, contrar dorintelor parintilor lui, acesta merge pe mare si trece prin niste momente de cumpana ..desigur ca are cateva momente in care se caieste si toate cele dar revine acasa abia cand implineste 60 si ceva de ani , este o carte interesanta ce este in programa noastra scolara ..la literatura universala ..inca nu am inteles de ce ,,,dare foarte tare ,,,

      • am citit Robinson Crusoe cand eram foarte, foarte mica si tin minte ca mi-a placut foarte mult, m-am uitat chiar si la film:) acum ca ai pomenit de el, chiar as vrea sa recitesc cartea (altfel am perceput-o cand eram mica, altfel o sa o percep acum), dar din pacate nu am atat de mult timp la dispozitie, abia apuc sa citesc, de recitit nici nu se mai pune problema…:(

      • citesc Razbunare la Paris, de Steve Berry. are foarte multa actiune, ritm alert , e thriller politist si are si putina istorie. chiar imi place, am ajuns la ultima parte (a patra) si nu m-am plictisit o secunda

      • Nici eu nu prea le am cu politistele 🙂 Poate am sa incerc ceva a la Aghata Cristie cu toate ca ala nu cred ca e politist

      • culmea eu sunt mare fana de carti politiste, dar cele de la Agatha Cristie nu prea ma atrag. nu stiu de ce, am citit cateva si mi-au placut in momentul citirii, dar nu mi-au ramas in minte, cum au facut-o alte carti. stiu ca multi o apreciaza pe Agatha, dar mie nu mi se pare nemaipomenita. acum, fiecare cu gusturile/parerile lui…:D

      • Eu ma gandeam sa citesc ceva de Aghata, am citit daca nu mainsel acum ceva timp Vorbeste-i pe morti de rau …sau cervaasemanator, eram prea micuta ca sa inteleg ceva din ea

  4. Hm, evreii au ceva ceva interesant , nu am intalnit carti cu evrei in afara de
    Cinci ani la Auschwitz – Wieslaw Kielar
    O carte pentru care am suferit mult, tocmai din cauza subiectului tratat ..e o poveste putin mai lunga in ceea ce priveste acest subiect, dar o carte propriu zisa incare evreii sa fie subiect principal nu am citit pana acum , poate ca nu am descoperit.orium imi place recenzia ta si sunt curioasa despre aceasta carte ..

  5. Oh,evrei,n-am mai intalnit carti cu evrei @.@
    Referitor la ideea de postul trecut,cu pasajele,eu zic sa-i dai inainte si cu rubrica aia.Ador sa citesc fragmente din cartile pe care le-am citit,care imi aduc aminte de personaje….

  6. Mereu am vrut sa aflu ceva mai multe informatii despre aceasta carte, cu ocazia acestei recenzi am aflat. Mi-a trezit interesul, chiar vreau sa stiu ce au in comun aceste trei personaje, care desi par diferite, sunt in acelasi timp si foarte apropiate.

    • Nu prea au multe lucruri in comun.
      Libor e foarte in varsta fata de ceilalti doi, Julian este foarte invidios pe Sam pentru faptul ca e evreu, ceea ce isi doreste si el. Il invidaza pentru mai multe chiar. Dupa cum spuneam exista conflicte de natura psihologica intre ei. Dar ei sunt tot prieteni.

Lasa un comentariu

