Underground – Haruki Murakami


Underground (in Romanian)

Am citit mai multe cărții de Murakami, dar aceasta prezintă ceva diferit, este o carte non-fictiune, în care scrierea cu care autorul ne-a obișnuit este înlocuită de realism pur.

”Luni, 20 martie 1995. O zi frumoasă de primăvară. Vântul e rece și oamenii care merg pe stradă poartă încă paltoane. Ieri a fost duminică, mâine e sărbătoare națională – Echinocțiul de Primăvară – și toată lumeava fi liberă. Te gândeai: ”Aș fi vrut să am liber și azi”. Dar, din păcate, aveai treabă și nu puteai să te învoiești.

Te trezești la aceeași oră ca de obicei. Te speli pe față. Iei micul dejun. Te îmbraci și te îndrepți spre gară. Apoi iei metroul către muncă. E aglomerat, ca-ntodeauna. Nimic deosebit. O altă zi obișnuită de viață. Până când cinci bărbați deghizați înfig vârful ascuțit al umbrelei într-o pungă umplută cu un lichid ciudat…”

Cartea vorbește despre atentatul cu gaz sarin din metroul din Tokio organizat în primavara lui 1995 de secta religioasă Aum Shinrikyo. Mai exact drama acelor persoane, trăirile supraviețuitorilor și modul în care această experientă traumatizantă i-a afectat pe cei direct cât și indirect implicați, precum și viața criminalilor care deși erau persoane cu capul pe umeri, au ales această cale pe care doar un alt criminal o poate intelege.

”Oare ce a făcut sora lui  serioasă, iubitoare și blândă care își dorește doar un colțișor fericit în viață, ca să fie nenoricită de asemnea oameni?”

Se zice ca criminalii au momenetele lor de nebunie, ca realitatea pentru ei este o dramă care îi împinge către lucruri drastice, ca neuronii lor sunt astfel decît ai noștrii și că o crimă e ca un pansament pentru o boala psihică.

Nu știu dacă mulți știti ce presupune un atac cu gaz sarin, daunele pe care le produce și modul în care ar trebui să să se acționeze în astfel de momente. Imaginați-vă toată treaba ca pe un joc bolnav cu oameni pe post de cobai. Odată inhalat acel gaz, începe să ticăie un ceas, ori ajungi să primești ingrijiri la timp, ori mori, asta dacă presupui că ai fost intoxicat cu acel gaz. Doar că nu e așa de ușor să ajungi la spital când începi să vezi totul întunecat și tușești cât te țin plămânii.

Murakami pune în balanță atât povestea victimelor cât și cea a criminalilor. El pune acentul pe suferința celor implicați, dar  pentru a vedea cu adevarat complexitatea atacului, el a rezervat o parte și pentru interviurile atacatorilor.

Ce m-a uimit la carte și în special la poporul japonez a fost  modul in care i-au privit pe atacatori, într-un mod prea blând. Am fost impresionată de modul în care au făcut față situației, și felul în care au acționat după ce au suferit traume fizice sau psihice în urma atacului. Mulți s-ar fi complăcut situației și ar fi abandonat totul, ei însă au continuat să lupte ”împotriva curentului”, și-au continuat viața, au continuat să muncească, deși nu era indicat să facă acest lucru. Fiecare si-a gasit calea spre continuare si spre suport emotional.

Deși pe alocuri mi s-a părut o lectura puțin cam rece, pe parcurs prinde amploare si farmec, totul fiind bine pus la locul lui, încadrat și spus la momentul oportun pentru a creea o imagine de ansamblu complexă.

Recomand cartea tuturor celor care vor să citescă ceva diferit, care vor sa afle și o față mai puțin plăcută nu doar a Japoniei ci a intregii lumi, dar nu si persoanelor prea sensibile, care empatizează foarte repede cu suferința, pentru ca la urma urmei este o lectură-șoc.

Cartea o puteți găsi la editura Polirom și o puteți comanda de aici.

15 răspunsuri la „Underground – Haruki Murakami

  1. Nu am citit nici o carte de la Murakami pana acum, dare recunosc ca suna foarte bine.
    Daca stau sa ma gandesc, nici nu stiu daca am citit ceva de pe la Polirom. Sau poate nu imi aduc aminte acum si nici nu am in fata biblioteca, ca nu sunt acasa, ca m-as uita.

    • Mă bucură să văd că recenzia mea ți-a trezit înteresul pentru carte. Sigur ai rătăcită prin bibliotecă o carte de la Polirom. Eu așa mai găsesc cărți și mă minunez, oare asta când oare am cumpărat-o?

  2. Nu stiu daca mi se potriveste o astfel de carte. Eu citesc de obicei carti care au un final fericit.
    Dramele pe care le-am citit pana acum, aveau cat de cat un gram de emotii pozitive care sa te scoata din tristete.

    • Poți să îi dai o șană cărți, să citești câteva pagini și să vezi dacă chiar îți place sau nu. Cartea se încadrează într-o anumită măsură în descrierea pe care ai făcut-o tu, nu e o dramă totală, are și momente pozitive, atunci când descoperi că victimele atacului au facut tot posibilul să treacă peste moment, și să revină la viața lor normală.

      • Da, da, am pus-o pe lista si o s-o caut cat de curand. Mai ales ca imi tot promit de ani intregi cred sa citesc Murakami si tot nu am ajuns nici acum sa o fac..

      • SI eu am zis de o groaza de timp ca o sa citesc cateva din cartile lui Murakami. Au stat cartile lui Laura pe la mine un an de zile si nu am reusit sa le citesc. Timpul asta ma omoara.

      • roxtao, acum ne facem si noi lista de Blogroll si ma intrebam daca ai vrea sa facem un schimb de link-uri.

      • Sigur ca vreau! 😀 Tocmai v-am bagat in blogroll, poti sa verifici sau sa imi spui daca trebuie schimbat ceva. La mine poti sa treci .wordpress, .com sau .ro de acum 😀 Am avut un mos tare generos care mi-a adus cele doua domenii noi!

      • E super daca ti-ai luat domeniu. Banuiesc ca ai mai multe facilitati. Poate pe viitor, daca o sa mearga bine blogul si o sa merite o sa cumparam si noi domeniu

      • Deocamdata nu am nici una :)) La WP fiecare chestie pe care o vrei se cumpara separat, asa ca deocamdata singura schimbare e domeniul. Cred ca o sa mai cumpar chestia aia cu custom design, ca sa pot schimba culorile temelor sau fonturile, insa ma mai gandesc, inca nu am apucat sa analizez exact ce beneficii sunt si daca merita intr-adevar..Probabil dupa ce ma lamuresc, o sa fac o postare in care sa si anunt domeniile noi..

      • Nu stiam ca se cumpara separat toate.
        Eu daca ar fi sa dau banii pe ceva, mai degraba mi-as cumpara o tema. Zic ca se merita mai mult decat Custom design.

      • Da, de asta si ziceam ca inca nu am apucat sa ma uit exact ce mai am nevoie. Revin probabil in vreo saptamana cu detalii 😀

Lasa un comentariu

