Omul Zar – Luke Rhinehart


Omul_zarEste una dintre cele mai excentrice cărți pe care le-am citit. Prin urmare mă simt ”obligată” să nu o recomand oricui și mai ales persoanelor sub 16 ani, nu datorită scenelor (mai) dure sau deochiate(acestea le găsești în filme și pe internet, din păcate), ci pentru influența pe care o poate avea asupra unei minți mai ușor influențabile.

Povestea se învârte  in jurul psihiatrului Luke Rhinehart, care decide la un moment dat că trebuie să schimbe ceva la viața lui plictisitoare și printr-un ”experiment”(foarte absurd, și șocant) își lasă viața în mâna zarurilor.

Bun, nimic special ar zice unii, ”încă un idiot care își distruge viitorul jucând zaruri”. Dar aici nu e vorba de un joc de noroc pe care majoritatea îl cunoaștem, acest joc duce la dezintegrarea ființei umane bazate pe decizii proprii, care în mod involuntar este constrânsă de societatea de apartenență să se comporte după anumite norme. Mulți vor spune ce e greșit în asta, eu cred ca este chiar imposibilitatea individului de a evolua la un nivel superior.

Pe parcursul cărții, barierele impuse de societate încep să se revolte, dar dorința tranformată în nevoie excentrică, este mai puternică și nimic din ceea ce știai nu mai are sens. Totul se joacă după niște reguli nebune, născocite  într-un moment de euforie dusă la extrem. Se dorește abolirea individului consecvent, și transformarea acestuia în unul nedemn de încredere, schizoid, și total inconsecvent.

Mânat de ”voința zarurilor” Luke își părăsește familia, își pierde slujba, ajunge să consume droguri, se culcă cu cea mai bună prietenă a nevestei(deși aceasta este împotriva acestei idei), devine gay pentru o seară, convertește și alte persoane la jocul cu zaruri, și mult prea multe ca să fie amintite aici.

”Ca omul zar cu șase fețe” dorește să schimbe lumea, își crează discipoli și se ”încoronează” zeu al zarurilor, produce haos, schimbă vieți și toate acestea pentru a controla obțiunile, probabilitațiile, a evita responsabilitatea proprilor fapte și de a-și aboli puterea sinelui propriu.

Cartea e foarte bine scrisă, iar ideea pe care o abordează e una inedită, pe care eu nu am mai întâlnit-o până acum. Deși abordează un subiect mai socant, modul în care o face este briliant. Modul în care gândurile sunt amănunțit disecate, dovedește o pregatire mult superioară a scriitorului în domeniul psihicului uman. Ideile și gândurile personajelor prin însuși absurditatea lor, par foarte credibile si reale. Pe alocuri ajungi să empatizezi cu personajul principal, și să fi ispitit de jocul nebun pe care il practică. Totuși mă bucur că totul este o poveste și odată ce ai terminat de ctit, te poți întoarce la lumea mică, limitată, confortabilă și previzibilă pe care o trăim noi în lumea noastră ”normală”.

Este o carte ALTFEL care îți deschide ochii asupra unui univers șocant, surprinzător, amuzant.

Eu recomand a nu se încerca jocul cu zaruri practicat de Luke, eventual nu mai multe de o dată, pentru că poate, și va creea dependență.

Cartea a apărut la Editura Trei și o puteți comanda de AICI.

8 răspunsuri la „Omul Zar – Luke Rhinehart

  1. Vreau sa-l asist pe Luke in acest joc nebun, fiindu-i aproape pas cu pas si suflandu-i in ceafa de nerabdare! Dar pentru asta am nevoie sa-mi imprumuti cartea 😀
    Anywaays, parerea mea despre recenzie o stii.

    xoxo
    Miruna

    • Îți împrumut cartea, numai să ai timp să o citești. Cred că o să fi nerăbdătoare ca să afli ce nebunie mai pune la cale și cât de neortodoxă poate să fie. Sper doar să nu îmi dai cu ea în cap, din cauză ca te-am pus să citești o carte atât de exentrică și ceva mai bolnavă.

    • Mulțumesc frumos! Ți-am citit și eu blogul, iar tu scri mult mai frumos, sper ca pe parcurs să ajung să scriu și eu mai bine. Mă bucur că te-am făcut curioasă, sper să citești cărțile și să nu fi dezamagită de ele.

Lasa un comentariu

