Surprize Românești(7) – Cerul e pentru toți de Sorin Stan


coperta carteFormulăm prejudecăți referitoare la cărțile pe care urmează să le citim, față de autori, față de ce sperăm să găsim în paginile ce urmează a fi răsfoite. Suntem influențați de zeci de păreri și ajungem să ne dorim cărțile cele mai bine promovate, cele mai des discutate.

Și eu mă  las târâtă în această lume a publicității și de multe ori citesc cărți pe care mi le doresc foarte mult datorită părerilor pe care le întâlnesc la fiecare pas și rămân profund dezamăgită de conținutul lor. Dar mai sunt și momente unice, la fel ca în cazul de față, când în mâinile mele ajung cărți pe care nu le aveam în plan, despre care nu știam nimic și care îmi întrec orice așteptare.

Imediat ce am văzut coperta și titlul acestei cărți am avut un sentiment profund de libertate, de frumusețe și încă ceva ce nu pot descrie în cuvinte. Nu știam la început cum va aborda autorul subiectul zborului, mai ales că este o carte autobiografică, și pot spune că am fost plăcut surprinsă încă de la primele pagini, de modul cald în care a așternut cuvintele. Cartea conține mai multe scurte povestiri care prin cuvinte atent alese ne dezvăluie experiența zborului, cu diferite aparate ultra-ușoare. Autorul a reușit să contureze totul într-un mod foarte frumos și plăcut, iar sentimentele care îl încearcă atunci când este ”suspendat” pe întinsul albastru nu pot fi reproduse, decât de un alt cunoscător de înalt.

Am fost introdusă într-o lume mai puțin cunoscută mie, și care pentru autor s-a născut încă din frageda copilărie și a crescut odată cu înaintarea în vârstă. L-am cunoscut pe autor prin intermediul filelor ca fiind o persoană echilibrată, sigură, optimistă, care și în cele mai dificile momente își păstrează calmul, își învinge frica și temerile, și nu se teme de moarte deși ea este prezentă pretutindeni.

M-au impresionat toate detaliile despre acest sport extrem și am fost surprinsă sa aflu că atât de aproape de casa mea a fost organizat un concurs de care nu aș fi știut dacă nu citeam cartea.

Zborul implica multă stăpânire de sine, cunoaștere a tuturor factorilor implicați și a riscurilor existente dar este mereu urmat de plăcere, satisfacție și o stare de adrenalină care te scoate din rutină.

Anul trecut, de la o distanță destul de mare am asistat la zborul liniștit al unor parapante deasupra unei văi, iar zborul lor m-a făcut să îmi doresc să fiu fizic și eu acolo printre ele. Nu știu dacă atunci când se va ivi ocazia voi avea curajul necesar să fac acest lucru, dar măcar o dată, ca o plăcere vinovată mi-aș lua inima în dinți și aș încerca și eu zborul cu parapanta. Precum menționează și autorul în titlul cărții, „Cerul e pentru toți”, doar că mulți dintre noi trebuie să depășim anumite temeri, inhibiții și concepții pentru că acest sport nu e ca mersul prin parc. Puțini au curajul să îl practice.

Revenind la carte, mi-au plăcut mult imaginile de la finalul ei. Au dat o mai mare veridicitate trăirilor ce m-au încercat pe parcursul lecturii, au făcut ca totul să prindă un contur mai puternic, ca și cum pe lângă cuvintele scrise am putut arunca un ochi mai aproape la toate aceste experiențe uimitoare.

Un mare plus al cărții este faptul că la finalul ei găsești un mic dicționar aviatic care te ajută în înțelegerea termenilor. Vă recomand să începți cu el dacă o veți citi.

Coperta a conturat atăt de viu esența cărții, iar conținutul povestirilor a fost cu adevărat revelatoar. Mă bucur că am reușit să parcurg această lectură pentru că a fost diferită de oricare altă carte autobiografică pe care am citit-o până acum. Nu trebuie să fiți pasionați ai zborului pentru a vă bucura de această carte ci trebuie doar să fiți doritori de ceva nou.

La final am să mă folosesc de cuvintele autorului, cu care ne-a descris capodopera lui atunci când ne-a făcut-o cunoscută, pentru că numai el putea să descrie atât de bine esența ei: ” Este o carte despre motivație, despre viață și despre moarte, este o invitație la introspecție. Îndeamnă la optimism și se referă la zbor ca năzuință și dimensiune umană.”

Interviu cu Sorin Stan

Laura: Ce alte pasiuni mai aveți?
Sorin Stan: Bricolajul, lectura, animalele (am doua pisici).

Laura: Ce anume a determinat publicarea acestei cărți?
Sorin Stan:Scrierea cartii a fost ca o izbavire, ca o marturisire. Nici nu sunt convins ca am scris-o eu. Am simtit o imensa usurare povestind multele greseli pe care le-am facut, cu speranta ca zburatorii care vor citi cartea nu vor repeta aceste greseli. Sa nu se lase nimeni amagit de faptul ca am gresit de multe ori si am fost mereu iertat. Asa ceva se intampla foarte rar in aviatie. Poate tocmai de aceea am fost iertat de fiecare data, sa pot asterne aceste intamplari pe hartie.
Am mai simtit nevoia sa impart cu ceilalti imensa bucurie daruita mie de zbor. Sper ca am reusit macar un pic.

Laura: Dacă ar fi să descrieți pasiunea dumneavoastră, toată experiența cu aparatele de zbor într-un singur cuvânt, care ar fi acesta?
Sorin Stan: Emotie.

Laura: Aveți autori care v-au inspirat, sau persoane care v-au influențat să scrieți această carte?
Sorin Stan: Doru Davidovici.

Laura: Vă gândiți să publicați o nouă carte pe viitor? Dacă da, ce subiect ați aborda?
Sorin Stan: Posibil sa urmeze un al doilea volum cu povestiri de zbor. Insa numai in masura in care voi trai intamplari ce merita povestite. Voi simti asta.
Mai am in lucru o carte despre Dumnezeu. Mai precis, despre numeroasele ocazii cand L-am simtit alaturi de mine. Imposibil de negat. Imposbil de confundat. Au fost experiente cutremuratoare. Sunt greu de redat. Daca va fi, aceasta carte se va naste foarte greu. Este o mare responsabilitate sa scrii despre Dumnezeu intocmai. Cred ca trebuie sa fii ales pentru asta. Si inca nu stiu daca sunt ales. Voi simti si acest lucru.

Laura: Ce loc din Romania recomandați pentru cei înteresați să încerce zborul cu parapanta?
Sorin Stan: Nu recomand locuri, nici parapanta sau alt aparat. Recomand zborul. Este o minunata cale de autocunoastere. Ca o calatorie initiatica.

Laura: Ce ai nevoie pentru zbor în afară de dorința de a face acest lucru?
Sorin Stan: O stare buna de sanatate. Seriozitate. Mai departe, daca exista cu adevarat dorinta, lucrurile se aseaza.

Laura: Ce așteptări aveți de la persoanele care vor citi cartea dumneavoastră?
Sorin Stan: Sa se bucure de lectura, sa incerce macar un pic din emotia cuibarita in randurile ei. Iar dupa ce intorc ultima fila, sa incerce parerea de rau ca s-a termint si sa tanjeasca dupa zbor.

Laura: Ați vrea să le transmiteți ceva cititorilor, mai mult decât o face cartea?
Sorin Stan: Sa (se) priveasca cu mai multa ingaduinta. Sa indrazneasca. Sa lepede frica. Suna patetic, dar zborul iti ofera uneori si ocazia sa privesti Moartea in ochi. Zambeste-i si te va lasa in pace.

***

După cum știți, la Surprize Românești, puteți câștiga exemplarul cărții recenzate. Tot ce trebuie să faceți, pentru a intra în tragerea la sorț, este să îmi spuneți ce părere aveți despre această carte și să distribuiți pe facebook această recenzie. În data de 19.06.3013 voi face extragerea și voi oferi cartea unuia dintre voi.

Mulțumesc Domnului Sorin Stan că ne-a propus această cartea deoarece a fost o lectură deosebită. Vă dorim mult succes în continuare.

Cartea a fost lansată la Bookfest și o puteți comanda de aici.

19 răspunsuri la „Surprize Românești(7) – Cerul e pentru toți de Sorin Stan

  1. Mi se pare foarte interesanta cartea.
    As vrea sa o citesc. Se intelege ca vine din partea unui om pasionat.
    Am o intrebare. O am de mult mult timp dar nu am avut cui sa o pun. De mult timp ma gandesc la saritul cu parasuta, dar cineva mi-a zis ca trebuie sa ai dantura perfecta. E adevarat sau nu?

    • Buna Bianca,
      este minunat sa ai dantura perfecta, dar putini oameni se bucura de acest dar; din fericire, parasutismul nu cere asa ceva; deci poti „gusta” fara grija din aceasta „bucatica” foarte picanta!

  2. fb: caroline maria

    accept provocarea ! imi trezeste o sete nestapanaita de …aer 🙂 vreau tare mult sa o citesc !

  3. e chiar minunata cartea asta:D imi place foarte mult si coperta si mai ales titlul.mi se pare atat de sugestiv si de…frumos:D miar placea enorm de mult sa citesc cartea:D

Lasa un comentariu

