Cele treisprezece motive – JAY ASHER


cele-13-motive

Niciodată nu vom știi cum persoana de lângă noi va reacționa la ceea ce spunem sau facem. De cele mai multe ori primim o imagine, o serie de cuvinte filtrate de conștiință și care se pretează mult mai ușor la ceea ce se așteaptă lumea să primească, ca și răspuns.

Sincer nu știu dacă acest lucru e rău sau bun, cred însă că este important contextul și situația în care te afli.

”Cele treisprezece motive” este o carte superbă, care  te face să reflectezi la consecințele pe care cel mai mic cuvânt sau gest greșit le poate avea asupra unei persoane.

Hannah, protagonista cărții, se mută cu familia în alt oraș, trebuie să schimbe școala și să își facă noi prieteni, dar este dificil să se acomodezi atât de repede la atâtea schimbări, iar dacă mai pui la socoteală și zvonurile pe care colegii de scoală le spun despre ea, viața ei se transformă repede într-un adevărat calvar.

După cum veți afla Hannah se sinucide, și lasă în urmă un set de casete, șapte la număr, care conțin cele treisprezece motive care au determinat-o să facă acest gest. Doar în această manieră o vom cunoaște ca ființă, ca existență, ca suflet pierdut, și poate că și unele dintre personaje vor descoperi o altă față a ei. Cele șapte casete ajung la toți cei care i-au dat câte un motiv pentru a lua această decizie finală. Toți sunt obligați într-o anumită măsură să asculte toate casetele, pentru că nu știu pe care dintre ele apar, apoi le dau mai departe în acest șir de persoane implicate, străduindu-se toți ca informațiile pe care le descoperă să nu ajungă publice. Nu toate motivele care au determinat-o să ia această decizie sunt minore. Există informații pe acele casete care nu numai că pot distruge reputația persoanei menționate, ci pot avea consecințe grave.

Noi aflăm povestea înregistrata odată cu Clay, care deși primește casetele nu înțelege ce fel de motiv a putut el să îi dea Hannei, ca aceasta să îl menționeze pe ele. Astfel aflăm cu ce s-a confruntat ea timp de aproape doi ani, câte a trebuit să îndure sau la câte lucruri a asistat neputincioasă, având după mustrări de conștiință și chiar dacă a încercat să ceară ajutor, acesta nu a venit așa cum își dorea ea.

Mic spoiler: Cred că persoana la care a cerut ea ajutor nu avea deloc pregătirea profesionlă necesară(pregatire psihologică, nu înțeleg ce căuta el ca și consilier acolo deși era profesor de engleză, dar asta e doar părerea mea), pentru a detecta astfel de situații. End spoiler.

Cred că, această carte oferă un bun reper și tratează un subiect destul de delicat, într-o manieră foarte originală, și din care avem destule de învățat.

Ceea ce nu mi-a plăcut la carte, sper să nu îmi săriți toți în cap, este felul în care a fost scrisă, autorul a folosit un stil mult prea simplu, chiar dacă ea se adresează tinerilor adolescenți. Pe alocuri am simțit acest lucru mult mai pronunțat. Chiar dacă protagonista este la  o vârstă frageda, se afla încă în drum spre maturizare, uneori modul ei de a vorbi mi s-a părut mult prea pueril.

Per total este o carte superbă, care trebuie citită de marea majoritate dintre noi.  Pentru exemplul pe care îl oferă, pentru consecințele pe care le pot avea unele situații, și pentru că odată săvârșit un lucru nu mai este cale de întoarcere. Trecutul nu poate fi schimbat, precum nici nu putem sustrage cuvintele sau faptele ce le-am săvârșit.

O recomand cu căldura. Dacă aveți ocazia, nu ezitați să o citiți.

Cartea a fost publicată la Editura Leda și o puteți comanda de aici.

123 de răspunsuri la „Cele treisprezece motive – JAY ASHER

  1. Trebuie sa recunosc ca multe carti le-am citit datorita recenziilor voastre si nu am regretat deloc alegerile facute! Cat despre motivul sinuciderii … am mai citit si Veronica se hotaraste sa moara de Paulo Coelho, unde pana la urma Veronica renunta la sinucidere, dar totusi m-a marcat mult! Totusi cred ca o sa spun pas la cartea asta din doua motive: primul – eu am un principiu, acela ca viata si asa este ea cum este, de ce sa o mai incarc si eu si cu carti triste sau cu filme triste? macar un happy end sa fie, ca sa pot si eu sa visez la un happy end personal! si al doilea motiv … din recenzia cartii aflu ca ea lasa casete ca sa le trimita celor care (cica) au impins-o spre sinucidere… pai de ce? ca sa ii faca sa se simta vinovati? a omorat-o careva din ei? sariti-mi in cap daca vreti, dar eu nu pot sa fiu de acord cu asta! fiecare om are adevarul lui propriu si calea proprie si nu se poate sa dea vina pe niste adolescenti pentru ca ea, Hannah, nu are echilibru psihic si forta interioara cat sa se bucure de VIATA? pai sunt oameni, copii care se lupta cu boli crancene pentru cateva clipe de viata in plus! Imi pare rau dar nu pot sa fiu de acord sa citesc o carte in care protagonista se sinucide pentru … niste jigniri (de fapt nici nu vreau sa stiu cele 13 motive pentru ca sunt convinsa ca nici un motiv in viata nu este pentru asa ceva!) atata timp cat stiu ca exista oameni care lupta si depasesc limite si ajung dincolo de imposibil pentru VIATA! Personal eu cred ca e un exemplu negativ pentru adolescenti aceasta carte…. dar e doar parerea mea!

    • Sincer nici eu nu sunt pe aceași lungime de undă cu Hannah și nu sunt de acord cu ea , motivele sinuciderii mie mi s-au părut banale, poate de aia credeam că este o glumă .

      • Sunt motive de genul lumea mă face …iar eu nu m-am culcat cu nimeni, așa că înainte să se sinucidă o va face din propria inișiativă. Este jignită de cei din jurul ei …i se părea că toți aveau ceva cu ea …
        un citat din carte și am să îmi cer scuze pentru primul cuvânt “Tradarea este unul dintre cele mai neplacute sentimente-pag 19″

        ”’ Stiu ce ganditi cu totii,Hannah Beker este o tarfa,UPS,ati sesizat? Am spus Hannah Beker este.NU mai pot sa sustin chestia asta .Va inselati Hannah Beker nu este si nu a fost niciodata o tarfa,ceea ce atrage dupa sine intrearea ce ati auzit voi? Voiam doar un sarut ,eram o fata de clasa a noua pe care nu o sarutase nimni niciodata,niciodata,dar imi placea un baiat si el ma placea pe mine si aveam degand sail sarut.Asta e povestea -toata povestea pecare v-am spus-o. pag 29-30.”

    • Este o mare diferenta intre cele doua carti, chiar daca trateaza subiectul sinucideri. Este alegerea fiecaruia sa citeasca ce carti isi doreste, eu incerc sa citesc cat mai diversificat pentru ca sper sa gasesc ceva care sa invat, din fiecare carte desi am intalnit carti la care am spus ca mai bine nu le citeam. Nu stiu daca iti este familar conceptul de cauza- efect, pentru ca ceva sa se petreaca este nevoie de o cauza care sa dea curs, sa pregateasca actiunea pentru a ajunge la un anumit efect. Si mie mi-a fost destul de confuz motivul pentru care a a ales sa faca acest gest, dar dupa ce l-am deslusit am inteles mai multe, daca ea nu trimitea aceste casete cei care au i-au cauzat suferintele nu ar fi aflat nicidoata, si ar fi fost o alta adolescenta neinteleasa ingorpata in anonimat. Hanna e bolnava, si boala nu ii mai da voie sa se bucure de viata, este depresiva, ea nu da vina pe ceilalti ca este bolnava, si pentru ca ei i-au cauzat mai multe rani, care nu au mai reusit sa se inchida. Copiii aceia bolnavi de boli terminale care isi doresc sa traiasca, majoritatea sufera din cauza ca boala lor initial s-a manifestat in corpul lor, la Hanna boala este psihica, ca sa intelegi suferinta ei trebuie sa sti ce inseamana o boala psihica si cum te afecteaza. Poate trebuia in recenzie sa spun mai multe despre asta
      Nu te obliga nimeni sa citesti cartea daca tu simti ca nu ai nimic de castigat de pe urma ei. Cartea poate fi un exemplu negativ doar daca o lasi sa fie si nu poti distinge intre bine si rau, ceea ce e normal si anormal.

      • Draga Laura… imi este foarte cunoscut conceptul de cauza – efect si mai ales cel de psihic echilibrat sau… sanatos! Da, trebuia sa mentionezi in recenzia ta ca Hannah este si bolnava, dar totusi nu cred ca avea oricum importanta! Si evident ca este o mare diferenta intre autorul acestei carti si Coelho… sa fim seriosi nici nu exista termen de comparatie! Eu doar mentionasem unde am mai intalnit motivul sinuciderii ca si tema centrala … Si desigur ca „cotisorii” mei nu au fost indreptati asupra Hannei, este doar un personaj… Ceea ce ma deranjeaza pe mine este de ce sunt create asemenea personaje? Ce bine faci adolescentilor, si oricaror cititori daca creezi asemenea personaje dezechilibrate? Lege cauza – efect: promoveaza uratul si negativul si atunci de asta ai parte! Parca am fi la stirile de la ora 5 de la Pro Tv! Depresia… boala secolului nostru alaturi de stres, asa scapam de ea? creind personaje care par sa rascoleasca uratul din noi? Si crede-ma, lucrez cu adolescentii si vad zi de zi cat de inclinati spre negativism sunt ei, si cel mai tare ma doare cand vad ca omenirea pare sa vada mereu doar partea goala a paharului… si mai ales ai scris ca ” la Hanna boala este psihica, ca sa intelegi suferinta ei trebuie sa stii ce inseamana o boala psihica si cum te afecteaza” dar de ce ma rog sa stiu asta? lumea de azi are nevoie de afectiune, de sublim, de curcubeu ca sa poata sa iasa din ipocrizia care s-a instalat ca o ceata, nu sa se afunde in boli psihice si depresii! Daca un personaj ca Hannah citea o carte de Coelho poate ca reusea sa iasa din depresie si sa-si gaseasca forta interioara; asta e diferenta dintre bine si rau si mai ales normal e sa fii OM si anormal e sa te afunzi in intuneric…..

      • Autoarea nu mentioneaza exclusiv ca ea este bolnava, asta iti dai tu seama pe parcurs. Sunt create astfel de personaje pentru ca ele exista in lumea reala, pot fi persoane de langa tine, pe care nu le recunosti, pentru ca nu vezi decat ceva ce iti doresti sa vezi la ele. Nu putem sa stam si sa fim ignoranti la bolile, suferinta ce este in jurul nostru, pentru ca lumea nu e creata astfel, exista mai multe patologii decat persoane sanatoase. Nu traim intr-o lume utopica, realitatea e cruda, si nu putem inchide ochii la ea, trebuie sa o vedem, ca sa o putem schimba.

      • Exact! Cu asta mi-am inceput primul comentariu de azi, cand am zis ca viata si asa este cum este…. la asta m-am referit! Da se pare in lumea reala sunt doar astfel de personaje! De ce sa mai si citesti despre asa ceva? Te inseli amarnic daca sugerezi ca inveti sa te comporti cu ele dintr-o carte de genul asta… cei care sunt IGNORANTI nu sunt oameni in primul rand (ipocritii nici nu cred ca citesc carti si mai ales nici nu cred ca citesc printre randuri, asa ca de ce sa-ti alegi ca public tinta astfel de citittori?)… cum sa nu simti cand cineva de langa tine e in depresie? cum sa nu simti instinctiv putina compasiune la boala si mai ales cum sa nu simti ca trebuie sa dai o mana de ajutor oricui in nevoie? dar nu cred ca o astfel de carte te indeamna sa faci asta…
        Si din cate am citit … Jay Asher este barbat!
        Ps: ca tot ziceai despre ceea ce vezi in oameni… nu stiu daca stii de efectul oglinda „Cei care-ti provoaca iritarea si resentimentele cele mai puternice sunt adesea cei care te reprezinta cel mai bine pe tine – ei intrupeaza chiar acea trasatura de caracter pe care o ai, pe care ti se cere s-o observi, la care ti se cere sa reflectezi, pe care trebuie, prin urmare, s-o vindeci.” Chiar daca pare ca eu traiesc intr-o lume utopica, faptul ca vad ceva frumos si in cel mai depresiv om ma face sa incerc sa-l fac pe acel om sa vada in el ceea ce vad si eu si atunci poate ca intr-adevar l-am ajutat!

      • Eu sunt de parere ca niciun motiv din lume, oricât de groaznic ar fi, nu dă dreptul unei persoane să își ia viața.

      • Nu am fost destul de atenta, si am scris autoare in loc de autor. Stiu de efectul oglinizi, e benefica, dar trebuie tinut seama de limitele pe care le are, precum si daca persoana nu are o perceptie denaturata a realitatii, si a persoanelor din jur. Nu am spus ca inveti cum sa te comporti cu o astfel de persoana, ci doar ca evidenteaza consecintele pe care unele actiuni le pot avea, fara ca sa ne dam seama. Iti inteleg punctul de vedere, ar fi ideal ca lucrurile sa fie frumoase, dar amandoua vedem lucrurile in functie de achizitile pe care le-am facut pe parcurs. Chiar daca tu vezi cel mai frumos lucru si intr-o persoana bolnava asta nu o sa ii schimbe asa usor parerea pe care o are, are nevoie de ajutor specializat, psihiatric, psihologic, medicamentos, asta nu inseamana ca trebuie sa ne comportam diferit, orice lucru pozitiv cat de mic ar fi ajuta, dar nu este suficient. Ai spus corect viata este asa cum este, eu citesc si astfel de carti pentru ca oricum ma voi ”intalni” cu astfel de persoane, cand voi lucra, le citesc pentru ca e important sa stiu cat mai multe pareri chiar daca nu sunt avizate, in ele intri in contact cu o parte din mintea unui om.

      • Nu ai de unde sa sti ce este in capul unui autor cand scrie o astfel de carte. Viziunile lor pot fi acceptate sau refuzate de noi ca cititor.
        E ca si cum ai contesta valoarea unui scriitor ca Stephen King pentru faptul ca in unele carti isi omoara toate personajele. Dar pentru asta el tot este printre cei mai buni autori.
        Eu am inteles punctul tau de vedere si nu te contrazic. SI eu prefer sa citesc carti cu happy end. De aceea cartile horror in special i le las la Bogdan.(Nu-i asa Boggy?)
        Asta nu e o carte horror, e doar o carte care transmite un mesaj.
        Poti sa alegi sa o citesti sau sa o refuzi.
        Eu nu am citit cartea, dar era de inteles ca un astfel de gest nu il faci decat din depresie.
        Da, dupa stirile de la ora 5 nu iti vine sa citesti o carte de genu. Dar poate finalul este o invatatura si o incarcatura emotionala, care te duce la concluzia ca nu te afecteaza ce s-a intamplat in carte, dar care iti deschide ochii catre ceva.

      • Pe cele 13 casete înregistrate de ea înainte de a se sinucide veți găsi adevărul ei, o veți descoperi cu adevărat. Casetele îi dezvăluie treptat povestea, ne spun sentimentele, tristețile, greșelile, momentele prin care a trecut .. drumul anevoios pe care l-a avut de dus, și cel mai important, cele 13 motive care au împins-o să renunțe la viață.

    • Ma bag si eu in discutia voastra despre personaj.
      Daca ar fi sa o iau pe protagonista ca un personaj real, cu siguranta ca nu as fi de acord cu ceea ce a facut. Consider ca sunt alte mijloace de a infrunta astfelde oameni din jur care iti distrug psihicul, dar trebuie sa ai o tarie de caracter pe care aparent personajul nu a avut-o.
      Si eu am avut prieteni care s-au sinucis din mai putin de atat. Nu poti sti cat de mult ii afecteaza pe ei o problema, pentru ca nu poti trai acea problema la fel cum o traieste el, o traiesti din punctul tau de vedere.
      Dar Laura are draptate cand spune ca aceasta carte ar trebui citita pentru consecințele pe care le pot avea unele situații. Nu sti niciodata persoana de langa tine cat de puternica sau slaba este, si anumite simple vorbe, ce consecinte pot avea asupra ei. Nu ai de unde sa sti ca o persoana de langa tine are un psihic slab si ca poate dramatiza atat de rau in cazul unei simple jigniri.
      Cred ca mesajul carti este ca trebuie sa analizam tot timpul ce facem si sa ne controlam gesturile impulsive. Nu sti niciodata cum poate reactiona cineva la ceea ce faci.

      • Îmi pare rău pentru cei care au făcut acest gest..orice om oricât de puternic este la un moment dat clachează. Cunosc sentimentul acesta . Hannah nu a avut puterea de caracter să lupte , a avut un gol sufletesc, dar ceea ce a făcut nu mi s-a părut tocmai corect, Dar autoarea a salvat multe vieți. Adică cunosc pe cineva care după ce a lecturat cartea s-a gândit de trei ori înainte să facă o nebunie . Și ai dreptate la chestia cu trebuie să nu facem ce scrie în cărți și dacă cineva face o faptă negativă noi trebuie să învățăm din greșelile lui și să nu le punem în practică. Ok , dacă e ceva pozitiv da ar trebui să le urmăm exemplele :))

      • Draga Alexa … am avut si eu un verisor care s-a sinucis, nici in ziua de azi nu stim de ce, a fost alegerea lui, dar macar in lasitatea gestului sau nu a lasat pe nimeni sa se simta vinovat, nu a acuzat pe nimeni… Da, adevarat, nu poti sti cat de mult afecteaza pe cineva o problema, dar eu cred ca nici nu e treaba ta sa stii! Pentru ca, asa cum ai zis si tu, nu putem trai problemele la fel pentru ca suntem unici fiecare in adevarul propriu! Si nici nu avem dreptul sa stim cat de slaba sau puternica este o persoana din simplul motiv ca, oameni fiind, ne-am simti tentati sa abuzam sau sa profitam de persoana respectiva… cunoasterea aduce putere dar si responsabilitate….Cat despre jigniri, nu stiu de ce cineva face asa ceva in mod deliberat! asta adunce indicii in legatura cu personalitatea acelui „om” nu?(si nu cred ca oameni cu acest tip de caracter CITESC vreo carte, in primul rand!) In esenta, ceea ce vreau sa spun eu este ca nu sunt de acord ca aceasta carte merita citita pentru consecinte … doar si tu ai punctat mai sus ca nu sunt aceleasi consecinte niciodata, nu? pentru ca nu suntem toti la fel de slabi sau de puternici….
        PS: vad ca am creat ceva valuri cu parerile mele… daca deranjez cu ceva, anuntati-ma sa ma retrag; dar eu am avut impresia in anuntarea concursului ca asta ati vrut, nu? pareri sincere si nu doar laude…. (si eu am specificat cand m-am inscris ca „ma bag” mai mult pentru discutii, asa ca eu consider ca v-am avertizat)

      • Nu ne deranjezi cu nimic. Mie imi place sa am cu cine discuta. Consider ca daca persoanele ar fi toate de acord cu ce spunem noi, ar fi oameni fara personalitate, care nu au pareri proprii.
        Nu sunt nici de o parere cu tine dar nu sunt nici contra a ceea ce spui tu.
        Da, nu e problema noastra sa stim fiecare cat de slab de inger este, si plus ca este peste masura noastra sa stim fiecare persoana cu care stam de vorba ce probleme are.
        Nu trebuie sa fi bolnav sa faci astfel de gesturi, o faci ca esti prea slab sa infrunti persoane care iti fac rau.
        Din cate am inteles in carte, de Hannah si-au batut joc mai multe persoane verbal. Si noi venim si spunem, este o carte ce transmite un mesaj. Ca fapte necugetate duc la gesturi necugetate.
        Si atunci vi tu sau altcineva si spuneti, de ce sa nu invete acest mesaj peroanele care jignesc sau fac astfel de gesturi urate. Pentru ca astfel de oameni nu o sa citeasca niciodata. Pentru ca tot oameni ca mine si ca tine ajung sa citeasca si sa traga astfel de invataturi. De ce cred ca e un lucru bun? Pentru ca noi suntem persoanele care cu un asemenea mesaj in minte ii tragem de ureche pe astfel de oemni fara coloana vertebrala si le spunem „De ce faci un asemenea gest? Sti ca persoana pe care o batjocoresti nu poate fi indiferenta, ca o torturezi psihic?”
        Repet, si eu optez pentru cartile care ma fac sa uit de aceasta lume de rahat. Dar din cand in cand citesc si asa ceva, si ajung foarte des prin toate mesajele care le stochez in creierul meu sa arat cu degetul anumite persoane si sa le spun „vedeti-va de treaba, uitati-va la voi”

      • „Cel fara de pacat sa arunce piatra primul!” – cred ca Biblia sta stalp de invatatura in primul rand pentru astfel de oameni „fara coloana vertebrala” cum i-ai numit tu … unele devieri de comportament tin in primul rand de o educatie elementara si de bun simt…
        In fine… uite azi am citit Cand esti vrajitoare (am vazut ca i-ai facut recenzie la un moment dat!) si da! astfel de personaje sa fie exemplu pentru noi cititorii, ca Tamsin! Putea sa cada si ea in depresie nu? doar se simte renegata de intreaga familie, si mai si pune in pericol pe toata lumea… mai ales cea mai buna prietena care, saraca, nici nu stie ce i se intampla…. dar ea incearca sa isi duca viata asa cum este, isi cauta in primul rand fericirea in ceea ce i se da! (daca este normala, atunci sa traiasca o viata normala!) dar si cand isi da seama ca a gresit ceva nu fuge ci infrunta si incearca sa repare…
        Si da, bunica Agatha este exceptionala , eu mi-o si imaginez cu capul aplecat intr-o parte si cu un ochi inchis….

      • Nu stiu de unde partea cu un ochi inchis. Eu mi-o imaginez slabuta carunta si destul de vioaie.
        Intre cele doua carti, prima diferenta si cea mai importanta este faptul ca, prima, „Cand esti vrajitoare” este pura fictiune, iau „Cele 13 motive” reflecta o poveste reala.
        In viata reala nu suntem eroi, suntem slabi si multe lucruri ne afecteaza.

      • Nu ne deranjeaza, ne face placere sa discutam si in contradictoriu, mai sparge monotonia de blog :D.

  2. Voi incerca sa cumpar cartea si sa o citesc. Inteleg din recenzie ca finalul e unul trist – personajul pricipal se sinucide. Sinuciderea nu e rezolvare a problemelor…..un alt mesaj pe care il transmite aceasta carte (cel putin din cate am citit in recenzie) este si acela ca noi OAMENII , suntem „slabi” uneori mult prea ” slabi”

    • Păi cartea este scrisă din perspectiva personajului principal, care dă frâu liber gândurilor sale pe casetele audio ce le sunt atribuite tuturor celor implicați . Ultimul a fost clay ce reface drumul sentimentelor fetei, ce se consideră vinovat, dar cea mai vinovată de actul său este Hannah și să nu uitam că nu există criminali în actul unei sinucideri și cea mai mare vină o poartă cel care face acest act .

      • Hanna poarta vina actului final, dar nu o putem judeca pentru ca a ales aceasta cale, ea este cea care s-a sinucis, dar este o persoana bolnava, ce in ciuda strigatelor de ajutor pe care le-a dat de-a lungul timpului, a ramas neauzita, parintii, prietenii, profesorii au ales sa nu vada ce se petrece cu ea, pentru ca semene au fost destule, toti au o vina, ce au condu-o pe Hanna sa nu se mai poata salva din ghearele morti.

      • Da ….dar…Viața ei a fost presărată la tot pasul de dezamăgiri, trădări, indiferență, prieteni falși, oameni care nu au respectat-o, o reputație urâtă și neadevărată care i-a adus un nor de respingere din partea celor din jur. O familie rece și deloc preocupată de ea, lipsa unei persoane care să dorească să o cunoască cu adevărat, așa cum e ea, să îi acorde o șansă.

    • Nu numai finalul este trist, ci intraga carte pentru ca de la primele pagini intuiesti sinuciderea. Ai dreptate, sinuciderea nu este o rezolvare, dar pentru unele persoane care nu au mai vazut lucruile decat negativ, si simteau ca o alta rezolvare nu exista, este actul care le aduce eliberarea din toate angoasele care il traverseaza. Cei care nu primesc ajutor specializat, psihiatric, psihologic, este foarte probabil sa comita astfel de fapte, si nici cu ajutor nu este sigur ca nu se vor sinucide.

      • Ca și ființe omenești suntem complexe, și instabile din punct de vedere emoțional, acum ceva timp nu înțelegeam ce poate împinge un om la așa ceva, mai ales dacă are totul, dar sentimentele acelei persoane, tot tumultul interior, dar și cuviintele pot răni. Eu am învățat pe propria piele că un singur cuvânt te rănește și își schimbă dispoziția. Lumea poate spune că ești cea mai bună, dar vine o terță persoană și te atinge cu un singur cuvânt și am înțeles..poate de aceea am înțeles-o pe Hannah.Am învâțat cî nu trebuie să judecăm. Nu sunt de acord cu hannah mă gândeam că poate lupta , dar ceva a determinat-o să facă acel gest și pentru că nu a avut parte de sprijin moral și sufletesc a determinat-o să spună stop

      • Ai dreptate, suntem foarte complecsi, plini de complexe si foarte instabili, si in acelasi timp stim prea putine despre cel de langa noi, ce este in sufletul si gandurile sale. Din ce a aparut in carte, mie mi s-a parut ca ea nu a primit sprijin deloc, i-am simtit familia absenta cand ei ar trebui sa iti fie mereu aproape, iar de prieteni, iti pui intrebarea ”care?”. Poate eu am fost crescuta diferit, dar parinti mei observau cand eu imi schimbam starea de spirit si nu ma simteam ok. Ea nu a avut suport, si chiar si cand a cautat a primit ceva superficial, pentru ca daca ”consilierul” (iarasi ma leg de el), ar fi fost cineva cu o specializare, poate si-ar fi dat seama, si lucrurile ar fi stat diferit. Cum i-am spus si la ValenTyna, un singur cuvant nu te face să te sinucizi, dar poate pune o fundatie, unde se aduna altele, evenimente care te marcheaza, si pentru ca ea era vulnerabila a afectat-o diferit.

      • Da , acel consilier, care de fapt era doar pus de forma..intr-un fel a facut mai mult rau de cat bine si asta in momentul cu biletelele, iar gestul colegilor de a o judeca a fost urat,Stiu ca un singur cuvant nu te face sate sinucizi, dar daca in viata ta lucrurile devin mai apasatoare , iar in timp acel cuvant iti pune capac..poate fi un motiv , ipotetic vorbind.Dar eu ma gandeam sa nu o judec atat detare pe hannah cum am facut-o anultrecut, chiardaca am fost ferita de astfel de evenimente, am vazut de curand oameni care clacheaza caci nu au sprijin, oameni ce sunt judecati de propria lor familie ..iar incet-incet se adunacaci la un moment dat nu isi mai gasesc locul .
        acum mi-am adus aminte , aruncă o privire aici mi s-a parut foarte emotionant si poate intr-un fel o regasim pe hannah https://www.youtube.com/watch?v=vOHXGNx-E7E

      • Nu stiam videocipul asta, il stiam pe altul, e foarte emotionant si foarte real. De multe ori atunci cand este ranit sunt prea putini care iti vor binele, prea putin care sa intervina si te ajuta. Am regasit-o si eu pe Hanna in unele mesaje, totusi la aceasta fata am simtit ca are mai mult sprijin decat ea, pentru ca i-am simtit familia alaturi.

  3. Cele 13 motive este cartea pe care am lecturat-o anul trecut.A fost cartea mea favorită anul trecut. Este cea mai deosebită carte pe care am avut ocazia să o citesc în toată viața mea . Cele 13 motive este un roman de natură psihologică care schimbă percepția tinerilor minți ( de obicei ele sunt mai tulburi ) cu privire la subiectul sinuciderii.( Pentru ca traim intr-o lume in care frumusetea este reprezentata de o masca stralucitoare si plina de paiete si pene de pauni, este superficiala ,pentru ca acea masca ascunde defectele noastre interioare, un fel de pansament ce ascunde cicatricile lasate de alti oameni.
    Pentru ca traim intr-o lume in care majoritatea zambetelor sunt mai false decat orice imittie de articole din gama Prada.

    Pentru ca traim alaturi de oameni care nu isi dau seama ca fiecare gest conteaza, ca fiecare cuvant aruncat aievea poate sa coste si inca foarte scump.Dar ma intreb atunci cand toate mastile vor cadea la lasarea serii , ce fel de caractere vor iesii la iveala ?..Pentru ca traim intr-o perioada in care oamenii nu stiu sa-i aprecieze pe ceilalti,pentru ca majoritatea lucrurilor sunt facute cu un interes, pentru ca de cele mai multe ori traim pentru a mentine niste false aparente, petru ca ne place sa traim doar petru noi, sa fim egoisti, sa conducem si sa-i facem pe cei mai slabi dintre noi sa sufere, penru ca traim intr-o perioada in care nu ne mai bucuram unii de ceilalti ,pentru ca nu ne dam seama ca un afurisit de cuvant, o gluma proasta, alimenteaza tristetea din sufletul oricarei fiinte umane.Stiu, e greu sa ne punem in papucii altei persoane si sa parcurgem o mila din drumul sau,e greu sa fi adolescent, e greu ca prietenii sa te tradeze ,dar totusi nu uita ca mai suntoameni in viata ta care iti pot intinde o mana, te pot lua sub aripile lor protectoare, iti pot spune o vorba buna si te pot ridica atunci cand esti la pamant. -acest faragment este luat din recenzia mea proprie a acestei cărți , m-am gândit că exprimă foarte bine ceea ce gândesc eu ) Cu toate astea mă gândeam că Hannah glumește, acel gen de glumă făcută de tineri americani ca să pedepsească ceea ce i-a spus x sau y, ma așteptam din clipă în clipă să iasă afară și să spună na că v-am faăcută, deși eram conștientă că nu mai e , aveam atâtea dovezi, am așteptatși am sperat asta până în ultima clipă .
    vă recmand cartea asta cu mare drag

    • Si eu am sperat pana la final ca totul sa fie o gluma, dar atunci intreaga carte si-ar fi pierdut intensitatea, valoarea și atunci am spus ca e ma bine asa. Ai spus ”Dar ma intreb atunci cand toate mastile vor cadea la lasarea serii , ce fel de caractere vor iesii la iveala ?”, eu nu cred ca la lasarea seri mastile vor cadea, pentru ca suntem intr-un fel macabru compusi din masti, unele mai bune, altele mai rele, adevarul il descoperi vazand toate mastile, pentru ca pentru fiecare persoana avem o alta masca, chiar si in grup poti observa acest lucru, cand desi fata ta nu te tradeaza, te poate trada vocea, sau cuvintele, cand aceeasi persona reactioneaza diferit la ”masca” celeilalte. Adevarul e greu de aflat si mult mai greu de suportat.
      Nu am stiut ca ai scris o recenzie la carte, o sa ma duc sa o citesc in intregime, pare foarte interesanta.

      • Da, este adevărat, ideea e că toți purtăm măști. Atât în societate cât și acasă, suntem mereu alții în funcție de raportul pe care îl întreținem cu cei din jurul nostru. Mulțumesc, da este mai veche și azi recitind-o am văzut că trebuie să o corectez, am niște litere mâncate . Eram pe la început:) da nu justifică neatenția mea . Exact ființa omenească e cea mai complexă chestie .

      • Stai linistita pentru literele ”papate” si mie imi mai scapa, sau le inversez in cuvinte, suntem oameni si suntem supusi involuntar greselilor.

  4. Recenzia pe care ati facut-o pentru aceasta carte mi-a starnit curiozitatea. Cred ca povestea in sine are un important si puternic mesaj de transmis….si mai cred ca in interiorul fiecarui om se da mereu o batalie cu el insusi….si niciodata nu stim ce reactii putem trezi in ceilalti : cu un gest, cu o vorba…..pentru ca fiecare suntem UNICI si reactionam in mod diferit.

    • Foarte frumos spus, chiar suntem unici si reactionam la ceea ce fac, spun cei cu care intram in contact diferit, pentru ca fiecare a trait intr-o alta familie, si a achizitionat lumea ce il inconjoara intr-un mod diferit.

  5. Wow….ma socheaza, dar ma si atrage in acelasi timp faptul ca in aceasta carte personajul principal se sinucide. Tare mult as mai vrea s-o citesc. As avea o intrebare: cartea e aparuta de curand..? Pt ca daca este, nu sunt prea mari sanse s-o gasesc la biblioteca. Am observat ca toate cartile carora le faceti recenzii sunt nou aparute, ceea ce nu e rau, pt ca astfel ne tineti si pe noi la curent cu noutatile, insa nu v-ati gandit sa va indreptati atentia si asupra unor opere celebre, cele ale marilor clasici…?

    • Eu m-am gandit sa recenzez si carti clasice, trebuie doar sa imi fac timp sa le scriu recenzile, pentru ca spre deosebire de cele mai noi aparute, acelea sunt mai complexe si necesita o atentie mai sportia din partea mea, atunci cand le scriu recenzia. Sper sa iti placa cartea, trateaza un subiect mai sensibil, dar parerea mea este ca o face intr-un mod inedit. Vad ca Kriss ti-a spus deja cand a aparut cartea, a fost mai prompta decat mine.

      • Mie mi-a plăcut foarte mult cartea asta, pe mine ma influiențat în mod pozitiv .Cărțile clasice sunt frumoase, dar cred că e frumos să citești cât mai diversificat. Căci din orice carte avem de învățat , ideea e să distindem binele de rău.

  6. Ca de obicei si aceasta recenzie este foarte bine construita si redactata. Imi plac foarte mult recenziile voastre, poate si pentru ca m-am obisnuit cu ele. Aceasta carte am citit-o si eu acum ceva timp si sunt de acord cu ce ai spus tu si anume faptul ca te face sa te gandesti la influenta cuvintelor sau a micilor gesturi asupra oamenilor. Totusi asa cum ai si specificat a fost scrisa prea simplu, aceasta impresie mi-a lasat-o si mie. Ar fi fost mult mai frumoasa daca autoarea ar fi abordat un alt mod de a scrie, macar unul putin mai complex. Mie personal nu mi-a lasat o impresie atat de buna. Nu stiu poate ca nu am trecut prin asta sau nu am fost nici macar pe aproape, dar unele dintre motivele Hannei nu mi s-au parut chiar atat de importante si de asemenea nu mi se pare corect sa arunci vina pe altcineva pentru ceea ce ti se intampla tie.

    • Autoarea putea sa abordeze un alt stil de scriere, dar chiar si asa cartea are un anumit farmec. Pentru noi cei care nu suntem intr-o astfel de situatie, unele motive pot parea banale, pentru ca le ignoram, sau nu le dam atentie, insa pentru Hanna, pe fond de stres, dejamagire, depresie, chiar si cel mai insemnat lucru capata in mintea ei o amploare neimaginabila, iar lucrurile care ar fi trebuit sa o bucure isi pierdeau din valoare și nu mai putea sa vada siuatiile decat in pierdere pentru ea, a ajuns intr-un punct in care nu mai putea sa vada decat ceea ce e rau. Autoarea nu cred ca mentioneaza ca ea sufera de depresie, o forma mai avansata, iar lipsa suportului familial, care nu au vazut/ vrut sa vada, au condus catre un sfarsit neplacut. Ceea ce a patit Hanna s-a intamplat datorita ca a intrat in contact cu acele persoane, si prin urmare ele au o vina pentru ceea ce a patit ea.

  7. aceasta a fost prima carte de gen psihologic pe care am citito.de fapt orice carte e la fel,toate au un mesaj in spatele lor.trebuie doar sal descifrezi.insa aceasta carte e minunta.am stiut ca o sa-mi placa inca dinainte sa o citesc si mia placut enorm de mult.mesajul din spatele carti e pretios,mai ales cand ai trecut si tu prin asemeanea lucru,ca bataia de joc,vorbele spuse in rautate,etc.cartea e foarte frumoasa si cred ca ar trebui studiate si in scolile din romania.chiar as vrea sa o citesca toata lumea.

    • Si eu mi-as dori sa citeasca cartea mai multa lume, neaparat cei care sunt mai rautaciosi si nu isi dau seama cat de mult afecteaza ceea ce fac si zic. Iar cei care sunt int-o situatie asemanatoare Hannei, sa invete sa ceara ajutorul, pentru ca noi, in Roamania, nu prea stim sa facem acest lucuru, si ajunge la concluzi eronate, și facem fapte pe care nu mai avem cum sa le indreptam.

  8. Superbă, mi-ai stârnit curiozitatea, am o slăbicune pentru cărțile de genul ăsta, când adolescenți nefericiți aleg să-și curme singuri suferința dar sunt foarte curioasă să aflu ce stă în spatele acestei decizii cutremurătoare, Pot afla asta doar citind cartea, îți recomand și eu o carte care cred eu, are câtuși de puțin ceva în comun cu aceasta. Dacă aș rămâne de G. Formann, o carte despre ce trebuie să alegi, să trăiești, sau să pleci? Aici, în cazul Hannei, lucrurile stau altfel, dar în cazul Miei din If I stay (pe engleză) lucrurile se petrec într-un mod neplăcut, iar tot prin ceea ce trece după accidentul de mașină, în care îi mor părinții și fratele, este sub semnul întrebării. Gata, nu mai spun nimic, te las să citești cartea dacă n-ai citit-o. 🙂

  9. tocmai am terminat-o, si da, iti da de gandit,,,de multe ori nu acorzi importanta vorbelor, faptelor, uitam cat de usor putem rani pe cineva numai cu cun cuvant..si copii sunt cei care reactioneaza cel mai puternic la cuvinte

    • Ai mare dreptate, cuvintele dor si cei care sunt cei mai influentati, afectati de ele sunt copii si cei care simt ca au nevoie de un suport, si in loc sa primeasca ce au nevoie sunt raniti mai rau. O profa imi spunea ca pentru a ”repara” daunele unui cuvant gresit, rau, injuratura este nevoie de o 100 de cuvinte frumoase.

    • În viață vei da mereu de obstacole, ți se va încerca puterea, curajul, voința de a trece peste tot. Poate vei fi dezamăgit, trădat, planurile nu îți vor ieși mereu cum ți-ai dori. Dar urmărește-ți mereu visele ca să devii cine îți dorești, sfidează necazurile și dovedește că ești mai presus de tot. Oricât de greu ți-ar fi, să nu uiți asta: ești minunat/ă și cineva te iubește! Să nu renunți niciodată!

      Acest citat l-am imprumutat si cred ca se potriveste….Nu trebuie sa renuntam niciodata… fiecare este special in felul lui, este unic!

Lasa un comentariu

