Surprize Românești(8) – Ghidul nesimțitului de Radu Paraschivescu


3179875Această carte  este ca o lucrare de cercetare, foarte bine exemplificată şi argumentată, prezentând nucleul nesimţirii prezenta în viaţa de zi cu zi.
Am să încep prin a vă spune definiţia nesimţirii, prezentată pe spatele cărţii, ea reprezentând “… un virus redutabil, cu instalare rapidă şi efecte demolatoare. Ea se instalează în aproapele anonim, dar îi afectează mai mult pe cei din jur.”
Dai de nesimţiţi oriunde te duci, de la cei mai liniştiţi care sunt caracterizaţi de o nesimţire subtilă, până la agresivii, iritabili,scuipători sau înjurători.

Având aspectul unei cărţi ştiinţifice, autorul prezintă fiecare tip de nesimţit în parte.
Începe cu o baladă foarte amuzantă, numită “balada lui nesimţilă”, după care continuă cu prezentările foarte bine exemplificate despre acest tip de oameni.

Aceste specimene, numite de autor persoane născute în zodia Porcului, devin pe zi ce trece o prezenţă constantă, greu de evitat şi imposibil de suportat.

De câte ori nu ţi se întâmplă să ieşi în parc, să te plimbi sau să te relaxezi şi să dai peste grupuri de tineri care nu ştiu ce înseamnă să fi civilizat, vorbind pe un ton ridicat şi înjurând cât îi ţin plămânii.
Dar ce ziceţi de cei pe care îi găsiţi în autobuz, tranvai sau alte mijloace de transport care vorbesc foarte tare, răstit , grosier sau ofensator la telefon “CE FACI, FRATIE? EU?  ÎN AUTOBUZ, BĂ, EŞTI SURD? MĂ DUC SĂ-MPING O BILĂ-N FLOREASCA?BĂ EŞTI NEBUN? CE FACI ACASĂ? VREI SĂ DORMI? DE CE MĂ? A, AI FOST LA BAIRAM? ŞI? A FOST ŞI BLONDA AIA ŢÂŢOASĂ? DA, MĂ, AIA CARE-AM VĂZUT-O-N BAICULUI. SĂ MORI TU.TE-AI DAT LA EA? BĂ EŞTI NEBUN? POATE AFLĂ CALU…, ÎŢI FACE BUTONERA,SĂ DEA DRACII. HAI, ZI-I, TE-ARUNCI ÎNCOACE? EŞTI BULANGIU, SĂ MOARĂ MAMA. CE MĂ? TE DUCI ŞI DISEARĂ? BĂ EŞTI NEBUN?”. Oameni care se îmbrâncesc deranjând toată lumea şi îşi mai aprind şi câte o ţigară de parcă spaţiul ar fi suficient de mare, prin autobuz fiind de asemenea şi câte o persoană care nu a aflat de săpun sau deodorant , care îşi mai şi ridică mâinile în sus pentru a-i simţi duhoarea cât mai bine; Dar ce faci dacă mai şi stă în spatele tău împingându-te şi pipăindu-te “accidental” pe fund dând vina pe aglomeraţie?

Ce poţi spune, când “nesimtitul calator” mai are şi un “pui” care îndeplineşte un set de condiţii minime. Să fie râzgâiat, să urle ca un bezmetic cu jumătăţile de oră, să ceară totul plângând până-ţi încreţeşte carnea?
Stai cumva la bloc? “adica fagurele locativ în care trăiesc adeseori mai mulţi trântori decât albine. Acest loc oferă experienţe marcante în materie de nesimţire. Căci aşa cum nu-ţi poţi alege părinţii sau neamurile, tot aşa eşti neputincios când vine vorba de vecini”. Dacă răspunsul este “da”, atunci ţi s-a întâmplat cel puţin o dată să îţi vezi unul din vecini, scoţând boxele pe geam şi ascultând manele la maxim în timp ce trage împreună cu rudele un grătar, spărgând sticle de bere şi afumându-ţi  rufele proaspăt spălate şi întinse pe sârma din faţa blocului să se usuce.
Ai vrea să chemi poliţia? O greșala care te face să îți dai nervii prin mașina de tocat carne când vezi că vin la apel dar li s-a făcut şi lor poftă de câte un mic.

Dar ce faci în zilele când vi seara obosit de la lucru şi toată lumea s-a  culcat cu excepţia vecinei care urmăreşte cu sonorul dat la maxim spovedania unui criminal în serie la OTV şi se aude atât de tare încât ai impresia că ucigaşul se află la tine în debara vorbindu-ți de acolo.
La teatru, la film , la operă, pe stradă , la plajă, la cumpărături, îi întâlneşti peste tot şi nu ai cum să îi eviţi pentru că ei nu sunt doar la tine în oraş, sau doar în România , ei sunt pretutindeni.

„Ghidul nesimțitului” este o carte plină de amuzament , de la prima pagină până la ultima, o carte care mi-a plăcut foarte mult şi pe care v-o recomand tuturor.

Te gândești că deja ști ce lume te înconjoară, și că nu ți-ar plăcea să mai citești și o asemenea carte, doar ca să te enervezi și mai rău. Ei bine, Radu Paraschivescu, din punctul meu de vedere are un mod foarte plăcut de a ironiza aceste persoane, astfel încât nu poți decât să te amuzi.

Pentru cei noi pe blog, „Surprize românești”, este un proiect pe care eu l-am început acum mai mult timp, și prin care căutăm autori în toată țara, de la cei mai mici la cei mai cunoscuți. De obicei articolele conțin și un interviu, dar de data aceasta nu avem unul.

Ce mai trebuie să știți despre aceste articole, este faptul ca noi dăm la concurs cărțile din cadrul proiectului. Se va face o tragere la sorț între toate persoanele care ne vor lăsa un comentariu cu părerea lui despre această carte. 

Încurajăm Share-ul acestui post pe facebook sau pe orice altă rețea socială, astfel încât, aceste cărți românești să se facă cunoscute mai multor persoane. Voi face extragerea în 23 iulie 2013.

 Cartea a fost publicată la Editura Humanitas şi o puteţi comanda de Aici 

69 de răspunsuri la „Surprize Românești(8) – Ghidul nesimțitului de Radu Paraschivescu

  1. Interesant ghid…crezi ca ar fi potrivit sa-l dau cadou cuiva…? :))) Din cate-am citit in recenzie, am intels ca in ghid sunt descrise mai mult obiceiurile nesimtitilor, dar nu si modul in care pot scapa de ele sau le pot corecta.

    • Nu scrie si cum se pot corecta sau cum le poti atrage atentia. Desi cred ca nici nu poti face mare lucru in privinta lor. Multi nu se simt sau nu se vad chiar daca le spui in scris pe silabe.

  2. Este prima data cand aud de acest ghid. Recenzia ta este extraordinara…Am inteles ca nesimtitul nu ia forma si culoarea mediului in care îsi duce veacul , dimpotriva obliga mediul sa se plieze dupa toanele si comportamentul lui.Cartea sub aparenta rasului ne invita la meditatie. As vrea sa o citesc…cand voi avea ocazia!

  3. Este minunat proiectul asta de promovare a autorilor romani, imi place ca faceti asta caci se pare ca unii au ajuns in situatia in care daca vad ceva de origine romaneasca automat pun eticheta de „nu-i bun”! (eu am auzit si o mica gluma pe tema asta… Pe Ion il doare capul…si Gheorghe il consoleaza: Eh, ce sa-i faci, e made in Romania!) Cat despre carte, pe langa multe „calitati” pe care le au romanii mai stiu sa faca si haz de necaz! Unii o fac cu eleganta iar altii…. fara!

    • Exact din acest motiv mi-am dorit sa incep acest proiect. Sa scot la lumina faptul ca si noi avem o literatura contemporana buna, carti care acum se lanseaza pe piata, dar care sunt eclipsate de promovarea cartilor straine.
      Avem un portofoliu micut pana acum. E un inceput. Dar va recomand sa va uitati prin el, cu siguranta o sa gasiti ceva ce o sa va placa.
      Nu prea stiu ce carti citesti de obicei, dar daca ai spus aseara ca ai citit recent „Cand esti vrajitoare”, iti recomand Cerneala si sange de Ştefana Cristina Czeller. Cu siguranta o sa iti placa. Este o carte, genul fictiune, scrisa la noi, care intrece multe din cele mai promovate carti de la editurile mari.

      • Multumesc pentru recomandare! Acum citesc Always a witch (pentru ca daca stiu ca exista o continuare la o carte nu ma pot abtine sa nu o citesc, chiar daca in engleza!) Apoi o sa caut Cerneala si sange, abia astept sa vad despre ce e vorba – sper sa o si gasesc!

      • SI eu trebuie sa citesc continuarea dat nu vrei sa sti ce lista de „must-read right now” mi-am facut. O am si eu in engleza dar probabil o sa ajung sa o citesc mai incolo.

      • Apropos de lista ta de must-read-now am vazut pe pagina principala ca acum citesti (printre altele) si Midnight sun? Voiam sa te intreb daca este varianta aia neterminata, care a ajuns „din greseala” pe internet, sau cumva si-a finalizat Stephanie Meyer romanul si eu nu am aflat?

      • Nu stiiu daca este partea finala, dar in orice caz e mai lunga decat varianta de acum cativa ani.
        Aceasta are 264 de pagini.
        De aceea am si incercat sa fac rost de ea pentru ca citesem atunci cand a fost lansate pe internet primele pagini si eram curioasa sa vad ce a mai scris.
        Inca nu am reusit sa o citesc, desi mi-am propus-o. Planurile mele se tot schimba. Va trebui sa fac o actualizare pe Goodreads pentru ca mi-am propus alte carti pe perioada urmatoare. Si cred ca asta o sa si fac acum.

  4. E prima data cand aud de un asemenea ghid :)) Pe de o parte este amuzant, intr-adevar, dar pe de alta parte vorbeste despre crudul adevar al societatii noastre… in principal al acestei generatii. Tare as mai vrea sa o citesc dar nu cred ca momentan as cumpara-o. E amuzanta dar nu mi se pare un „must-read”.

    • Am auzit ca aceasta carte s-a bucurat şi de o ante introducere în atmosfera nesimţirii româneşti prin Balada lui Nesimţilă, scrisă de Şerban Foarţă după tipicul baladelor lui Francois Villon, marele vagabond poet ce cunoştea lumea până la ultima fibră :

      « La ce mai este bună pielea/ precum a unei pachiderme/ de groasă ?E că n-ai să semeni/ cu toate neamurile elea/ strivibile precum un vierme/ şi care, cică,
      ţi-ar fi semeni. »

      • Da. Acest lucru l-am spus si in recenzie, ca se incepe cartea cu aceasta Balada. Pe mine m-a amuzat foarte tare. Nu stiam de ea dinainte, si chiar se potriveste foarte bine in context.

  5. Cred ca avem nevoie din cand in cand si de putin umor, iar aceasta carte isi spune cuvantul. Sa fiu sincera, e prima data cand aud despre ea. E o placere sa citesc carti scrise de romanii nostri, care au reusit in ciuda vremurilor in care ne aflam sa publice ceva de valoare.

    • Sunt foarte multi autori romani de care nu stim. Eu vreau sa descopar, dupa cum am spus si in articol, de la cel mai mic la cel mai cunoscut.
      Acum recent am decoperit o noua carte pe care o sa o pregatesc pe viitor pentru proiect. Este scrisa de o tanara de liceu, de la mine din oras. Este un roman de dragoste psihologic pe care sper sa apuc sa il citesc cat mai repede. Acum sunt prinsa intre multe alte carti, dar sper sa termin cat mai repede cu ele.

      • Sper sa aveti succes cu acest proiect. Autorii romani merita valorificati.

      • Multimesc foarte mult.
        Chiar am o lista lunga de carti si de autori, sper doar sa ma bage in seama cand ii voi contacta si sa accepte o colaborare scurta pentru proiectul nostru. Pana acum am intalnit autori cu care am discutat foarte lejer, dar am intalnit si care nici nu au raspuns mesajului, desi sunt autori fara renume si o astfel de promovare le-ar prinde bine.

      • Cred ca o sa ai multe colaborari… poate si pe termen lung. Sigur vor fi incantati de acest gen de promovare.

      • Tocmai asta spuneam ca putini imi raspund la propunere., desi nu le cer nimic. Doresc doar sa le citesc cartea sa imi acorde un interviu si sa fac un articol de promovare.

  6. imi place foarte mult campania voatra de promovare a cartilor romanesti.respect pentru voi:D sunt pe princiupiu ca in ultima vreme doar am promovat cartile din strainatate:d imi place foarte mut ceea ce faceti si sa o tineti asa in continuare:d

    • Si eu ma bucur foarte mult ca am reusit sa il incep. Sunt foarte mandra de proiect si am reusit sa descopar cateva carti foarte bune si autori cu care mi-a facut placere sa vorbesc.
      Din portofoliul meu de pana acum, va recomand cu caldura Cerneala si sange de Ştefana Cristina Czeller. Este cartea care mi-a placut cel mai mult dintre toate. Este fictiune, SF. Este captivanta si foarte bine scrisa.

  7. E foarte interesanta cartea si sper s-o citesc si eu.Si vreau sa vad modul autorului de a ironiza personajele,mai ales acum cand asta se intampla frecvent pe unde te duci.Cred ca este o carte amuzanta care merita citita.

    • Chiar este o carte foarte amuzanta. Eu am citit-o cu placere desi primele 7-10 pag au fost cam plictisitoare. Dupa a devenit mai interesanta.

    • Eu as vrea sa mai citesc Ghidul Lenesului.
      Eram in liceu cand o citea o colega de a mea. Eram la ora de matematica, iar in carte scria ceva de genu „de ce sa te duci la orele de matematica unde nu inteegi nimic, cand poti sa stai acasa sa dormi”.
      Ne-a apucat rasul si profu de mate era exact in fata noastra.

      • ce tare.uite,eu acum citesc Romantica de C.Chirita si personajul principal,eul,uraste matematica si contabilitatea.o sa scriu [pe fb fraza pompoasa despre contabilitate,eu sunt pe profil si toata grupa uraste conta.abia astept sa vad reactii.

      • „Iar Contabilitatea,o uram ca pe o haina pe care n-o poti suferi,nici la culoare,nici la croiala,nici la tesatura,nici la substanta,pentru ca nu ti se potriveste,pentru ca nu e a ta,pentru ca te-ar silui numai incercand-o,pentru ca numai vazand-o in cuier sau imbracata,iti vine sa-ti iei campii sau sa te rogi sa se transforme in taratoare pentru a-i sfarama capul.”

Lasa un comentariu

