Shining – Stephen King


shining“Somnul raţiunii naşte monştri” – Goya.

“Va străluci când va străluci”.

„Tot în acest apartament se afla… un ceas uriaş din ebonită. Pendula sa se mişca grav, stins, monoton  şi când… urma să bată ora, din plămânii de bronz ai ceasului se auzi un sunet care era limpede şi puternic și adânc şi extrem de muzical, dar care avea o tonalitate atât de deosebită şi un accent atât de special, încât la fiecare oră orchestra se oprea… tocmai pentru a asculta acel sunet şi astfel dansatorii îşi întrerupeau valsul şi întregul grup vesel trăia un moment de scurtă tulburare şi, în timp ce orologiul încă mai suna, se putea observa că cei mai ameţiţi păleau, iar cei mai învârstă şi mai aşezaţi îşi treceau mâinile pe frunte, ca într-o reverie stranie. Dar când ecourile s-au stins, s-a auzit un hohot uşor de râs din mulţime…şi (ei) zâmbiră, de parcă făceau haz de propria lor nervozitate…şi îşi promiteau în şoaptă, unii celorlalţi, că la următoarea bătaie a ceasului nu vor mai trăi aceleaşi emoţii; şi apoi, după ce trecură şaizeci de minute… ceasul a bătut din nou şi aceeaşi tulburare îngândurată de dinainte a pus stăpânire pe petrecăreţi.

Dar în ciuda tuturor acestor neajunsuri, a fost o sindrofie veselă,minunată…”

E. A. PoeMasca Morţi iroşii

Stephen King este maestrul romanului horror modern, autor a peste patruzeci de romane, aproape toate fiind ecranizate. The Shining este prima carte scrisă de Stephen King care mi-a picat în mâini și pot spune că nu am mai vrut să o las jos de când am începu să o citesc.

Cartea m-a surprins încă de la primele pagini  prin decorul in jurul căruia se petrece acțiunea, casa bântuită devenind aici un intreg hotel, izolat în munți, care este readus la viața, fiecare camera purtând în ea o poveste proprie. In spatele acestor uși  vom face cunoștință cu familia Torrance: Jack, un fost profesor, dat afară din cauza unui conflict cu un elev, scriitor aspirant, care încearca să lase in urmă anii pirduți din pricina alcoolului și să își refacă viața, motiv pentru care acceptă postul de paznic la hotelul Overlook, unde va urma să își petreacă intregul sezon de iarnă, alături de soția sa, Wendy și fiul lor Danny, un puști înzestrat cu puteri supranaturale, un „Shiner”.

Narațiunea curge, personajele își desfasuara rutina zilnică, povestea fiind la început una simplă, până în momentul când ninsorile blocheaza orice cale de circulatie, cei trei rămânând izoltați înăuntrul hotelului. De aici vor urma multe experiențe ciudate și chiar terifiante care își găsesc locul în hotelul Overlook, acum privit ca un personaj care ia parte la actiune, a cărui poveste(istorie) nu este nici pe departe una obișnuită și care așteaptă să fie descoperită.

Povestea lui Jack Torrance a atras atenția producătorilor, cartea fiind ecranizată în 1980, în regia cunoscutului Stanley Kubrick, unul dintre cei mai apreciați regizori ai secolului XX. Avându-l pe Jack Nicholson în rolul principal, filmul a devenit unul dintre cele mai populare filme regizate de Kubrick. Însă viziunea regizorală nu a fost pe aceeași lungime de undă cu viziunea autorului, King considerând filmul o adaptare nereușită a ideii romanului său.

Urmatoarea ecranizare, seria TV produsă în 1997, pastrează mai mult din acțiunea romanului dar nu reușește să surprindă mare lucru din atmosfera lui.

Revin la carte, care mi-a plăcut mai mult decât orice ecranizare, deoarece în carte este surprinsă mult mai bine latura întunecată a naturii umane, pe care Stephen King o scoate în evidență, prin personajele sale care sunt marcate de drame puternice. Putem să distingem personajele lui King prin intensitatea trăirilor lor, cu toate că în operă apar un număr mic de personaje, fiecare este însă foarte bine gândit.

Shining a fost publicată la Editura Nemira și o găsiți AICI.

29 de răspunsuri la „Shining – Stephen King

  1. Nu sunt un fan al genului horror asa ca nu stiu daca as citi aceasta carte. Imi place insa recenzia si povestea asa ca poate ii voi da o sansa. Cel mai mult mi-a placut insa citatul care a surprins foarte bine spiritul intregi recenzi.

    • Înainte să citesc o carte din acest gen trebuie sa recunosc că era puțin sceptic, dar Stephen King abordează și alte teme în cărțile sale. De exemplu familia, în cazul de față. Eu ți-o recomand și te aștept cu o părere.

  2. Shining este o capodopera de groaza si suspans. Felul cum este portretizat Jack si cum isi schimba caracterul m-a captivat complet. Imi plac foarte mult cartile lui Stephen Kink si planuiesc sa citesc o parte buna din munca lui.
    Jack este un personaj care te face sa il compatimesti. In viata lui are loc o schimbare si el incearca sa fie mai bun pentru familia lui. Nu este o persoana perfecta, ba chiar sanatatea lui psihica poate fi pusa la intrebare uneori. Dar de aceea mi-a placut atat de mult. Intruchipeaza foarte bine o persoana reala si asta m-a ajutat sa ma conectez cu povestea.
    Am de gand sa citesc mai multe carti, pur si simplu ca este atat de bun la ceea ce face si pana acum nu am citit ceva ce sa nu imi placa de la el. Filmele nu sunt teribile, doar ca in cazul lui prefer sa raman la carti. STEPHEN King are un mod de a ne tine pe degetele de la picioare. O lectie pe care am invatat-o de la el, este sa am incredere in instinctele mele.

    • Mă bucur să văd că ți-a plăcut atât de mult cartea. Pentru mine, The Shining, a fost prima carte pe care am citit-o de la Stephen King. Am primit-o cadou și țin minte că am citit-o cu sufletul la gura. Nu am putut să îi dau drumul din mâini. Și mie mi-a plăcut mult transformarea lui Jack. Nu în ce s-a schimbat, cât modul în care a făcut-o, cum acea parte întunecată a lui a ajuns să pună stăpânire pe el, făcându-l sa cadă pradă nebuniei. Personajele lui King sunt atât de bine conturate. Am simțit fiecare moment.
      Ai dreptate, Jack este un personaj de compătimit, dar să nu uităm că i-a avut alături de el pe soția sa, Wendy și pe Danny.
      Nu sunt un fan al filmelor adaptate după cărțile lui Stephen King. Mi-a plăcut însă Rose Red. E realizat după imaginația lui Stephen King și adaptat după romanul The Diary Of Ellen Rimbauer, pe care vreau să îl citesc. Nu știu dacă a fost tradus încă, dar poate am șansa să îl găsesc online în format pdf în engleză.

    • Super! Dacă o găsești la bibliotecă și iți plac cărțile din genul horror sau dacă vrei să citești una , eu îți recomand The Shining. Te astept oricand cu o parere.

  3. Dupa recenzie, cartea pare interesanta. Inca nu am citit nici o carte de Stephen King, am vrut odata sa ma apuc de Misery, dar inca nu am reusit:))

    • Nu am apucat încă să citesc Misery. E pe lista mea. Poți să te apuci de ea și dacă iți place cum scrie Stephen King, eu iți recomand și The Shining. Poate după ce citești Misery o să treci să îmi spui cum ți s-a părut.

  4. Recenzia este foarte frumoasa,mi-ar placea si mie sa citesc cartea.Desi nu prea imi place stilul lui Stephen King,cartea asta e chiar buna. 🙂

    • Poate nu ai ales cartea care să te atragă. Eu nu am citit Misery, încă, dar vreau să citesc cât de multe cărți de la Stephen King. Îmi place mult cum scrie. Vreau să citesc și câteva cărți de la John Saul, după ce mi-a fost recomandat de multe persoane.

    • Ți-o recomand cu căldură. A fost prima carte pe care am citit-o de la Stephen King. Aștept păreri după ce o termini.

  5. eu am citit cartea asta prin clasa a 8-a …a trecut ceva timp de atunci, cred ca o voi recitii cat de curand, dar in materie de horror Jhon saul ma obsedeaza , am citit doar casa de la rascruce pe care o recomand pasionatilor al acestui gen de literatura , oricum imi doresc sa pun mana pe toata colectia jhon saul sa o duc pana la capat. Imi place recenzia si in timp ce o citeam ma gadeam la pustiul acela micut si limbajul lui colorat imitat .E o carte interesanta si geniala as putea spune

    • Este prima mea carte citită de la Stephen King și poate de aceea mi-a plăcut atât de mult. Este una dintre cărțile pe care nu le-am lăsat jos până nu le-am terminat.

  6. Nu stiu de ce, dar nu am citit nici o carte de Stephen King… nu din cauza laturei horror, pentru ca o vreme am fost foarte atrasa de John Saul si am citit foarte multe carti de acest autor care a surprins si el foarte bine latura intunecata umana, si este mai mult decat horror… poate ca din cauza ca romanele lui King au fost ecranizate de aia nu le-am citit!

    • Sincer să fiu, în afară de Shining și de un alt film, Rose Red, realizat tot după imaginația lui Stephen King, nu am vizionat și altele. Sunt de părere, mai ales în cazul de față, că ecranizările nu se ridică la nivelul cărților. Nu am citit nimic, momentan, de John Saul, dar am zis că o să mă apuc și eu într-o zi. Îți recomand Shining, dacă vrei să începi să citești ceva de la King sau Cimitirul Animalelor.

Lasa un comentariu

