Recenzie: Dacă aș rămâne – Gayle Forman


coperta_2577_big„Dacă aș rămâne” ne prezintă o poveste emoționantă, o călătorie dincolo de granița dintre viață și moarte, văzută din perspectiva unei tinere care și-a pierdut familia, părinții și fratele ei mai mic,Teddy, într-un accident rutier.

În urma acestui tragic accident, Mia trebuie să facă o alegere. În timp ce vede și aude ce se întâmplă  în spital, aceasta invocă evenimente din trecutul ei referitoare la relația ei cu Adam, la prietena ei cea mai bună, Kim, la momentele petrecute cu familia ei, la visele ei, la tot ce a avut odată și e pe cale să piardă. Mia știe că după acest accident totul se va schimba. O  violoncelistă talentată, cu un potențial extraordinar care urma să aleagă dacă va merge la New York pentru a studia la Juliard a rămas acum orfană, prinsă în patul spitalului la Terapie intensivă.

Un suflet blocat între două lumi, o singură întrebare,  ” €œdacă ar rămâne?”.

Mi-a plăcut mult acest personaj, deoarece mi-a arătat cât de fragilă poate să fie viața, cât de ușor totul se poate schimba iremediabil într-o secundă și de asemenea cât de important este să ai o familie.Dar viața este o luptă, iar Mia duce poate cea mai grea bătălie.

Alături de ea se află Adam, iubitul ei, și Kim, care luptă pentru a-i reaminti de ce trebuie să rămână și să nu îi părăsească atât de devreme. Au existat multe scene descrise de Mia referitoare la relația ei cu Adam, dar trebuie să recunosc că nu am regăsit acea sensibilitate și emoție care a existat când Adam a intrat în camera ei de la Terapie intensivă.

Muzică cred că este elementul central aici. Întreaga poveste este acompaniată de muzică, de la concertele Miei de violoncel până la ritmurile de rock oferite de Shooting Star, trupa din care face parte Adam. Cuvintele autoarei se armonizează perfect , prin viață și ajung la sufletul cititorului.

Pe parcursul lecturii îmi veneau în minte tot felul de întrebări, iar la un moment dat am încercat să mă pun în locul Miei, să fiu nevoit să aleg dacă să plec alături de familia mea sau să rămân. ”Ce ai face dacă ar trebui să alegi?”

Cartea te ține în suspans și nu cred că o mai poți lăsa din mână după ce te apuci să o citești. Decizia pe care urmează să o ia Mia este una dramatică și dureroasă. Familia ei este moartă. Iubirea lui Adam va fi de ajuns să o trezească?

„Ma întreb dacă fiecare persoană aflată pe moarte are posibilitatea să decidă dacă rămâne sau pleacă. Nu mi se pare probabil. La urma urmelor, Acest spital este plin de oameni cărora li se pompează în vene chimicale otrăvitoare sau sunt supuși unor operații oribile pentru a putea rămâne, însă unii dintre ei vor muri totuși.”

„Mama și tata au avut posibilitatea să decidă? Este greu de crezut că au avut timp să ia o hotărâre atât de importantă și nu-mi pot imagina că au ales să mă lase singură. Și cum rămâne cu Teddy? A vrut să plece cu mamă și tata?”

„De ce nu poate să ia altcineva această decizie, în locul meu? De ce nu pot să împuternicesc pe altcineva să facă asta?”

Am fost foarte încântat când am aflat de continuarea cărții. Nu a apărut încă în România, dar volumul al doilea este din perspectiva lui Adam și abia aștept să îl citesc.

Câteva lucruri despre autoare. Gayle Forman este jurnalistă și a scris articole pentru Seventeen, Cosmopolitan, The Nation, Elle. A călătorit timp de un an cu soțul ei în mai multe țări și a povestit întâmplări în You Can`t Get There From Here: A Year On The Fringes Of A Shirinking World.

„Dacă aș rămâne”  de Gayle Forman a fost publicată la Editura Rao și o puteți comanda de AICI.

42 de răspunsuri la „Recenzie: Dacă aș rămâne – Gayle Forman

  1. Am uitat sa mentionez ceva in comentariul anterior,Alexa!Cartile ‘Fluturi’ sunt absolut minunate!Mie cel putin asa mi s-au parut,si am citit ambele carti in mai putin de 4 zile,practic le luam cu mine peste tot,iar cand le-am terminat am ramas cu o mica curiozitate…in fine vei vedea daca te apuci de ele!Sunt pasaje minunate,si in cele mai multe m-am regasit complet!La inceput credeam ca va fi o simpla poveste de dragoste ca multe altele,dar am avut fericita placere sa descopar ca nu e,e ceva deosebit…

    • Acum chiar mai facut curioasa cu privire la aceste carti. Sper ca in viitorul apropiat sa reusesc sa le achizitionez si sa le citesc. De fapt am avut ocazia sa mi le iau dar am zis ca altadata si acum imi pare rau, trebuia sa le iau atunci. In orice caz par interesante si sunt chiar stilul de carti care imi place sa citesc.

      • Cred ca iti vor placea,caci am observat ca avem c-am acelasi stil cu privire la carti!

      • Intradevar, asa e si asta imi place pentru ca intalnesc putine persoane care sa simta putin din ceea ce simt eu cand citesc o carte, cum stau cu sufletul la gura pana cand ajung sa vad sfarsitul. De obicei chiar daca am mai citit cartea inainte (pentru ca am cateva carti pe care le-am recitit si inca mai vreau sa o fac ❤ ) tot traiesc fiecare cuvant, fiecare nou alineat, fiecare propozitie de parca ar fi prima data cand citesc. Nu m-as satura niciodata de o carte. Cateodata lungesc cititul unei carti ca sa raman cat mai mult in lunea ei. Cateodata citesc de mai multe ori pasajele, ultimele pagini, inceputul. Sunt sentimente pe care le incerc la cartile lui Nicholas Sparks, la a le Ceceliei Ahern si la inca cativa autori care stiu cum sa atinga coarda sensibila a cititorului. Ma rog am cam deviat dar cand vorbesc despre carti pierd sirul cuvintelor si al vorbelor.

  2. Aceasta este o cate care se afla pe lista mea de ceva vreme dar nu am apucat sa mi-o cumpar.. Ei bine luna asta mi-am dat toti banii alocati pentru carti pe O plimbare de neuitat de Nicholas Sparks si ma gandeam ca poate luna viitoare voi reusi in sfarsit sa mi-o iau.
    Ca si la filme imi place sa aleg cartile care sa ma sensibilizeze si carea asta sunt sigura ca o va face. Multumesc pentru recenzie si spor la lucru pentru altele. ❤

    • Eu am citit aceasta carte si ti-o recomand cu cea mai mare placere!Iti doresc bafta la citit,deoarece Nicholas Sparks este un autor foarte bun.Eu am primit cadou de ziua mea,Cel mai de pret cadou,de acelasi autor,si am auzit ca si filmul The best of me este foarte bun!

      • Intradevar este un autor genial. Am citit O plimbare de neuitat pe nerasuflate. si chiar asa cum spunea la inceput: „La inceput, veti zambisi, mai apoi, veti plange- sa nu spuneti ca nu ati fost avertizati” De la capitolul 10 pana la final am plans cu cate 10 randuri de lacrimi. Este o carte geniala si un autor absolut minunat.

      • Ana, am observat ca ai scris ca iti place sa alegi cartile care sa te sensibilizeze. Iti recomand „Invitatie la vals” de Mihail Drumes, daca nu ai citit-o deja.

      • Nu am citit-o inca. Chiar imi plac cartile care sa trezeasca ceva in mine. De obicei imi aleg carti care reusesc sa scoata ceva lacrimi din mine. Am plans chiar si la Twilight, la pasajele care descriau iubirea dintre Edward si Bella, la momentrul in care Edward a parasit-o pe Bella si atunci cand Jacob spunea despre copilul Bellei ca este o progenitura, o chestie, un monstru…na pana la urma era un copil. In fine iar incep sa vorbesc prea mult despre ceva. 🙂 Multumesc mult pentru recomandare. O s-o citesc cat de curand.

      • Sie eu am plans cand am citit Twilight,mai ales la a doua carte,si pot sa spun ca a fost prima carte la care am plans,si chiar imi place sa plang atunci cand citesc,simt ca asa imi manifest emotiile…

      • Da, si la mine e la fel. Twilight este prima carte la care am plans si imi place sa plang si la carti si la filme pentru ca simt ca asa ma eliberez de emotiile produse de carte respectiv film.

      • Nu e ca si cum ma arunc prea repede la concluzii dar imi place ca am gasit pe cineva care sa ma inteleaga. De obicei cand cineva ma vede ca plang la o carte sau la un film spune ca nu ar trebui sa plang doar din atat dar mi-ar placea ca si acea persoana sa simta exact emotia mea din timp ce urmaresc cum se desfasoara actiunea.

      • Nu tragi cocluzii pripite,caci esti una dintre putinele persoane de care aud ca plange la momentele sensibile din carti si asta ma bucura.Si,da ai dreptate,caci lumea nu intelege atunci cand te vede ca iti dau lacrimile doar din cauza a catorva pagini.”Prietenia se naste in clipa in care o persoana ii spune alteia „Ce,si tu?Credeam ca eu sunt singurul!”Momentan citesc Fluturi de Irina BInder si pot spune ca este o carte foarte buna si minunata,caci si aici iti pot da lacrimile cu usurinta!Tu ce citesti?

      • Acum abia ce m-am apucat de Luna plina de Kelley Armstrong. Imi plac tare mult cartile cu varcolaci dar mai ales cele cu vampiri ❤ Dupa aceea mai vreau sa citesc ceva de Nicholas Sparks.

      • Luna plina a fost printre cartile mele preferate. Cartile fac parete dintr-o serie mai incurcata. primele doua carti sunt Luna plina si A doua luna plina, dupa care sunt 3 volume care au alte personaje in rol principal, personaje care apar in primele doua carti, primul volum a fost deja publicat la Leda. Si dupa este un alt volum in care sunt din nou personaje principale Clay si Elena. Am volumul si as striga in gura mare ce se intampla, dar va mai tin putin pe jar pentru ca mai am ceva de citit din ea si o sa fac o recenzie.

      • Filmele mi-au placut si chiar le-am revazut de mai multe ori. Dupa ce voi citi si cartile, cred ca o sa le mai vizionez inca o data, pentru a vedea ce impresie imi fac dupa ce voi avea in minte momentele din carte.

      • Cartile intradevar merita citite. Mie mi-au placut enorm si ti le recomand cu cea mai mare placere. Si filmele au fost bune dar nu au ajuns la inaltimea cartilor.

      • Eu am citit cartile, in anul I de facultate si mi-au placut foarte mult. Au fost printre primele carti din biblioteca mea. Sa zic printre primele 10. Filmele in schimb, au pus-o in lumina proasta pe autoare. Asta este parerea mea. ca au fost dezamagitoare si multa lume a luat in bataie de joc filmul. Majoritatea au spus ca este un film pentru fetele de 12- 15 ani.

      • Da, intradevar asa este, multa lume a luat in bataie de joc filmele dar probabil eu fiindca am citit si cartile inconstient completez filmele. Si stiind totul asa cum este scris pur si simplu umplu golurile din film. Impreuna, cartile si filmele sunt super ok dar doar filmele au niste minusuri care intradevar nu pun intr-o lumina favorabila nici cartile dar nici autoarea.

      • Da,aveti dreptate!Sunt unele scene care chiar pun intr-o lumina proasta cartile,iar daca ar fi cu siguranta l-as cataloga pe al patrulea ca fiind cel mai prost,Zori de zi partea 1

  3. Pingback: ‘If I Stay’ – Movie first photos and trailer | Cărți nemuritoare·

  4. Pare interesanta cartea asta… alege intre viata si „viata de dupa”? Dar sincer, perspectiva unui volum doi in care se despart mi-a cam taiat elanul sa o citesc, nu stiu de ce! Dar poate ma hazardez…. daca i-a placut lui Krisszu asa de mult, si noi -dupa cum am observat- cam avem gusturi similare la carti, poate ca i-as da o sansa…

    • Si mi se taie cheful cand vad atatea carti fara continuare.
      Din cate am vazut, aceasta carte are doar inca una continuare. Deci una nu ar fi mare lucru daca as citi-o in engleza.
      Am vrut de mult sa incep Maximum Ride, dar cand am vazut cate volume sunt m-am lasat pagubasa.
      Am zis ca atunci cand o sa am bani si o sa imi mai cumpar carti o sa las balta seriile si o sa trec la Stand Alone Books. Cel mai probabil ceva carti de la editura Trei, All.
      Singura serie care ma mai intereseaza sa o achizitionez ar fi cea a lui Anne Rice.

      • Daa Anne Rice! Am inceput sa citesc Ora vrajitoarelor si pot sa spun ca imi place la nebunie cum scrie, cum descrie totul si cum aduce misterul in cartile ei! Am vazut ca si Ora vrajitoarelor are nu stiu cate continuari… dar macar sunt carti consistente si frumoase, as vrea si eu sa incerc sa achizitionez seria asta, ca primul volum il am doar in format electronic!

      • Si eu am cateva de la ea in format electronic.
        Nu cred ca o sa imi mai cumpar carti pana nu ma angajez sau pana nu incep masterul si primesc bursa.
        Oricum mi-am tot achizitionat carti pe Reader si mai am multe necitite si in biblioteca.
        Acum am primit volumul 2 de la Ioana Visan, o autoare din Romania care a publicat pe Amazon si The Betrayal of Natalie Hargrove de Lauren Kate, de asemenea am inceput si Fallen in love tot de la Lauren Kate si primul volum din Instrumente mortale.

      • Acum m-am apucat de recenzii. Scriu de 3 ore la recenzia de la Divergent, si mai am la Insurgent, la vol 3 si 4 din Ingerul noptii si al `10 lucruri pe care le-am facut`.
        Am pana acum doar jumatate din recenzia la Divergent. Tot mai povestesc cu restul blogarilor pe facebook. ar trebui sa il inchid, ca vad ca ma ia somnul imediat si nu mai scriu nimic.

    • Hey! Pot să îți spun că e o carte interesantă. Chiar dacă în principal este vorba de Mia și decizia pe care ea trebuie sa o ia ( dacă va continua să lupte și să rămână în viață, alegând să se confrunte cu impactul provocat de moartea familiei ei sau să îi urmeze), cartea urmărește , în același timp, relația dintre cei doi. Mă refer aici la Mia și Adam. Sunt foarte draguți împreună și nu mi-a venit să cred când am citit că în următorul volum cei doi sunt despărțiți. Am auzit că următorul volum va fi din perspectiva lui Adam.
      M-am gândit să îl citesc în engleza. dar oricum vreau sa îmi cumpăr cartea când o să apară și la noi, așa că o să aștept.
      Eu sper să îți placă și te aștept să mai treci pe aici cu o părere. 🙂

      • Da recunosc ca pare interesanta, o sa incerc sa o gasesc la un moment dat pentru ca m-ai facut curioasa…. ma intreb deja cum e descrisa lupta asta interioara a ei si (sincer!) ce o poate face sa vrea sa mai „ramana”pe aici!

  5. daca as ramane a fost una din romanele mele favorite lecturate in vacanta asta . Am iubit-o pe Mia , cu toate momentele ei de instabilitate, am iubit-o pentru forta ei de a se intoarce . Ador acest roman si ma bucur ca ai citit si ca ti-a placut cartea .Eu astept si volumul doi, unde am inteles ca adam e un nesuferit sau ea e una cert e ca s-au despartit ..si sunt tare curioasa sa aflu adevaratul motiv.

    • SI eu trebuie sa o iau de la Bogdan sa o citesc, dupa ce termin cu cateva pe care trebuie sa le citesc acum.
      Imi doresc de mult sa o citesc dar nu am mai apucat sa o cumpar.
      Noroc ca suntem in acelas oras, chiar daca Laura pleaca la Timisoara cand incepe masterul. Asa, cartile care nu le are unu le are celalat.

    • Și mie mi-a plăcut forța de care a dat dovada Mia. Este una dintre protagonistele mele preferate. Aștept sa apară volumul doi. Sunt curios de motivul despărțirii lor, la fel ca și tine. Îmi doream mult să îi văd împreună mai mult.
      Îți împrumut cartea când vrei tu, Alex. Abia aștept sa o citești. O să iți placa mult de Mia.Cel puțin eu sper asta.

Lasa un comentariu

