Recenzie: Tinerețe furată de Susanna Kaysen

tinerete-furata_1_fullsize

Tinerețe furată – Susanna Kaysen

Îmi plac cărțile cu subiect psihologic/psihiatric, sau care au în prim plan boala psihică.

„Tinerețe furată„ este o carte autobiografică, autoarea fiind cea care în anii tinereții a petrecut o perioadă de aproape doi ani, într-un institut de boli psihice.

Susanna, în urma unei ședințe cu un psihiatru este diagnosticată cu Tulburare de personalitate borderline. Pentru cei care nu sunt familiarizați cu boala, în carte sunt prezentate informații din DSM, privind caracteristicile acestei boli. Ea include comportament suicidar, depresiv, și psihiatrul consideră că Susanna este un pericol pentru sine și cei din jur și cel mai bine este să fie internată în vederea recuperării. Am folosit termenul de recuperare(mai este folosit și remisa), deoarece boala psihică nu poate fi vindecată, ci doar ținută sub control. Persoana învață să își accepte această parte a vieții sale și să trăiască cu ea iar în cazuri excepționale individul se poate descurca și înafara unei instituții profesionale.

Partea de început a cărții mi sa părut puțin confuză… poate așa și-o amintea și autoarea. Mă așteptam la o altfel de introducere dar după ce am trecut peste ea cartea s-a dovedit a fi captivantă și interesanta. Dacă vă gândiți sa citiți cartea și vă încearcă aceleași sentimente nu vă opriți la început considerându-l un minus, continuați, este o poveste draguță ce merită citită.

Autoarea ne povestește o parte din viața ei trăită în institut, ambianța fiind cu totul diferită de ceea ce am fi tentați să credem. Imaginea în ansamblu noi o vom privi mereu din perspectiva unor oameni sănătoși, în timp ce cartea este prezentată din interior, de bolnavul care vede cu proprii ochii aceeași lume ca și noi dar contorsionată de boală.

Facem cunoștință și cu alți pacienți/ medici/ asistente, și luăm parte și la episoade din viața lor. Privim modul în care aceștia interacționează cu Susanna, asistăm la travaliul pe care ea trebuie să îl parcurgă pentru a putea să se regăsească și la încercările de face față unei perioade de existență haotică.

Finalul mi s-a părut că are o structură ciudată. Ne sunt prezentate scurte evenimente, reflecții ale autoarei privind cei doi ani petrecuți în instituție, boala în sine, modul în care a ”acceptat-o”, precum ne este oferită și o porțiune din viața ei de după externare, modul în care și-a refăcut viața și a reușit să se căsătorească.

Per total este o carte interesantă, iar datorită faptului că nu conține ficțiune ci este viața trăită de o persoană reală îi dă o greutate și o profunzime aparte. Totuși cum ar spune niște persoane pe care le cunosc (nu mă supăr pe voi, pentru că aveți dreptate) eu sunt mai ”directă/răutăcioasă”, și dacă sunt lucruri care nu îmi plac, le spun fără ocolișuri. Revenind la carte, au fost multe momente în care aveam senzația că este nevoie de mai multe explicații, de lucruri mai detaliate sau mult mai profunde. Cartea a fost foarte scurtă, are 180 de pagini, cu scris măricel și cu multe pagini unde apar rapoarte în engleză care apoi sunt traduse în română. Pentru o carte autobiografică și mai ales în care sunt întâmplări pe perioade lungi de timp, acest număr de pagini mi s-a părut prea mic. Poate asta este doar părerea mea.

Avem parte de  o fluiditate a acțiunii care l-a final se diminuează, iar acolo am simțit cel mai mult nevoia de detalii. Totul se precipită iar viața de după ieșirea din sanatoriu este tratată într-un mod mult prea evaziv.

După această carte a fost realizat și un film ”Girl interrupted”, voi viziona și filmul, și voi reveni și cu o părere despre acesta. Chiar sunt curioasă să vad cât au păstrat din carte și cât au expus acțiunea.

Cartea a apărut la Editura Trei.Comandă de la:

elefant Capture

4 răspunsuri la „Recenzie: Tinerețe furată de Susanna Kaysen

1. Exact cartea asta am pus-o si eu pe lista pentru Trei 🙂 Am vazut acum multa vreme filmul si imi placuse, dar sincer, habar nu aveam ca e aparuta cartea la noi de nu stiu cand. Si cum „rasfoiam” site-ul editurii zilele trecute, mi-a sarit in ochi. Abia astept sa o citesc si eu, nu stiam ca nu e fictiune.

• Am vazut si eu ca la Editura Trei e incadrata la fictiune, dar este un roman autobiografic, autoarei chiar i s-au intamplat acele lucruri. Sa nu te astepti ca actiune din film sa fie relatata in carte, desi mi-a placut filmul mai mult ca si cartea. Cartea este destul de diferita, atat din punctul de vedere a unor evenimente cat si a unor elemente secundare, dar este o carte ce merita citita.

• Abia astept sa o citesc 🙂 M-a facut si mai curioasa recenzia ta si mi se par amuzante coincidentele astea, cum ai citit-o exact in perioada in care am pus si eu ochii pe ea ^_^

• Am citit-o asta vara, doar ca am tot amanat postarea si scrierea recenziei:)). Da tot ii o coincidenta interesanta 😀