Recenzie: Umbră – John Saul

Umbră - John Saul

Umbră – John Saul

„În cea mai fascinantă creație a sa, John Saul propune cititorilor o dilemă: oare înzestrarea intelectuală ieșită din comun constituie un avantaj sau un handicap? Numai un thriller psihologic, scris cu un nerv deosebit, putea trata o asemenea problemă în toată complexitatea ei. Mai ales că cineva, din umbră, folosește aceste calități pentru scopuri din cele mai obscure. ”

După ce mi-a fost recomandat, chiar de mulți dintre voi, cititorii noștri, am citit prima mea carte scrisă de John Saul, și anume „Umbră”.

Chiar dacă pentru mine Stephen King este regele genului horror, nu am putut să nu remarc stilul unic, original al lui John Saul. Cu siguranță acesta carte nu o să fie ultima. O să continui să citesc și alte cărți ale autorului și am să revin cu alte recenzii, vă spun de acum.

Să mă întorc la „Umbră”. Povestea începe într-un stil clasic. Îl avem pe Josh MacCallum, personajul principal, un băiat de 10 ani, super-inteligent, care este respins de cei din jur tocmai din motivul acestei „abilități” a lui. Avea o memorie vizuală excelentă, memorând tot ceea ce citea și, de asemenea, putea rezolva problemele de calcul, mintal. Nu l-aș putea numi neadaptat, deoarece Josh încearcă să se integreze și să nu fie izolat de ceilalți, dar acest lucru este foarte greu când colegii lui de clasă sunt cu doi ani mai mare decât el. Da, cu doi ani mai mare decât el. Josh a fost promovat într-o clasă superioară, unde nu scapă de privirea ironică a colegilor săi. Și pentru ce? Pentru că este inteligent și apreciat de profesori. Deși este foarte dezvoltat intelectual, în adâncul sufletului, pe plan emoțional, rămâne încă un copil. Un copil care nu ar fi trebuit să se confrunte cu așa ceva. Nu de la o vârstă atât de fragedă.

Situația lui Josh se schimbă însă, când acestuia i se oferă șansa să studieze la Academia Barrington pentru copii supradotați, înființată pentru copiii cu „abilități”ca ale lui. Aici totul pare să fie perfect. Are în cameră un computer performant, participă la cursuri pe măsură capacităților sale, poate, în sfârșit să își facă prieteni, deoarece aici nimeni nu îl va considera un ciudat. Chiar din contră, aici este înconjurat de alți elevi că și el.

M-am atașat cu ușurință de personaje, cu o mică excepție: Directorul George Engersol. Nu l-am simpatizat de la început. Aveam mereu impresia că ascunde ceva, că știe mai multe decât lasă să se vadă. Era un suspect pe lista mea.

Lucrurile se vor schimba când un coleg este găsit mort. Se crede că ar fi o sinucidere, dar numărul morților crește, iar când una din sinucideri este a celei mai bune prietene a lui Josh, acesta încearcă să își dea seama ce se întâmplă cu adevărat în școală. Cu o minte sclipitoare ca a lui nu îi va fi greu să pună indiciile cap la cap, iar în final să afle adevărul. Mi-a fost greu să cred că Josh a descoperit atât de repede totul. Chiar dacă este un geniu, el este totuși un copil.

Nu am să vă dezvălui întregul secret, deoarece vreau să vă las pe voi să îl descoperiți singuri.

Deși bănuiam unele personaje că ascund ceva, cartea a reușit să mă surprindă pe parcurs. Nimic nu este ceea ce pare a fi.
Recunosc că descrierile computerelor sunt arhaice, dar asta se datorează faptului că romanul a fost scris acum douăzeci și ceva de ani, din câte am înțeles, când tehnologia nu era atât de dezvoltată.

În cartea lui Saul, pe lângă atmosferă care o regăsești în cărțile horror, găsești și o doză de mister care se îmbină perfect cu acțiunea, toate mergând mână în mână. Este o carte pe care o recomand cu plăcere pasionaților de acest gen. Cărțile lui John Saul au fost publicate în întreagă lume și au ajuns cu ușurință pe lista best-seller-urilor. Eu cu siguranță doresc să descopăr mai multe din cărțile lui.

„Umbră” de John Saul a fost publicată la Editura RAO și o puteți comanda de la:

Libris elefant

15 răspunsuri la „Recenzie: Umbră – John Saul

1. Eu am citit aproape toate cartile lui John Saul, exceptandu-le pe cele mai recente, din ultimii ani.Le citeam in liceu si in facultate, pe nerasuflate, pt ca ma tineau intr-un continuu suspans! Uneori terminam o carte in maxim 2 zile, atat de tare am fost captata de modul lui Saul de a povesti! Incercati, pe langa „Umbra”, sa cititi: Chinuieste-i pe copii, Cei neiubiti, Somnambulii.. Spre rusinea mea, nu am citit pana acum nimic de la Stephen King insa va asigur ca John Saul este unic si merita citit (daca esti iubitor de horror) .

2. Eu am citit aproape toate cartile lui John Saul, exceptandu-le pe cele mai recente, aparute cat de cat recent, in ultimii ani.Le citeam in liceu si in facultate, pe nerasuflate, pt ca ma tineau intr-un continuu suspans! Uneori terminam o carte in maxim 2 zile, atat de tare am fost captata de modul lui Saul de a povesti! Incercati, pe langa „Umbra”, sa cititi: Chinuieste-i pe copii, Cei neiubiti, Somnambulii.. Spre rusinea mea, nu am citit pana acum nimic de la Stephen King insa va asigur ca John Saul este unic si merita citit (daca esti iubitor de horror) .

3. Pingback: De citit: Umbră – John Saul | Inside the cover of a book·

• bv tie 🙂 pentru mine acum e un pic cam ciudat.. oricum bv, a citi e o experienta pe cinste 🙂

4. Inca nu am citit nimic de la John Saul. Eu am ramas la Stephen King. Esste singurul autor de la care am citit carti horror.
    Dar suna foarte interesanta cartea. Poate o sa imi cumpar si eu ceva de la el. SI observ ca nici nu e foarte scumpa cartea.

• Și eu sunt un fan al maestrului Stephen King. Cum am spus și în recenzie, King rămâne regele genului horror pentru mine.
      Este prima carte pe care am citit-o de la John Saul și pot spune ca a început să îmi placă autorul. Pe viitor vreau să mai citesc câteva cărți de la acest autor. Ți-o recomand și ție pe aceasta. 🙂

5. Wow…frumos articol! M-ai facut curioasa sa citesc si eu aceasta carte…mereu m-au atras cartile lui John Saul, iar cu aceasta ocazie mi-am amintit ca am citit de mult „Chinuieste-i pe copii” si mi-a placut, desi nu sunt pasionata de carti horror. De curand am citit si „Shining” a lui Stephen King si mi-a placut, desi nu in mod deosebit. Dar vezi tu….sunt atatia autori care scriu bine si numai ft rar dam peste ceva care sa ne placa in mod deosebit. P. S. : cand ai timp sa citesti atat de mult…? dupa recenziile pe care le faci, imi dau seama ca citesti regulat, iar eu, oricat de mult timp mi-as face, nu reusesc sa citesc atat de mult pe cat mi-as dori.

• Am facut eu postul si am uitat sa schimb numele. Recenzia este facuita de colegul meu. Suntem 3 pe blog, reusim sa avem mai multe recenzii. Dar, in cazul meu sa scti ca nu citesc deloc mult. Undeva la 100 de pagini pe zi cand ajung si eu acasa, ca am foarte multe de facut. Am citit in jur de 40 de carti din iulie pana acum, din care 3-4 pe la inceputul anului, am fost cu licenta si doar atat am reusit sa citesc pana in iulie. Dar am prietene care au citit 200 de carti pana cum, anul acesta, din 1 ianuarie. Mai am cate o zi- doua cand stau acasa si atunci citesc mai mult de 100 de pag. Dar in rest nu.

• Wow…felicitari…! 100 de pagini pe zi e record pt mine, as putea spune. Mai sunt unele zile cand sunt si ft obosita si n-am chef deloc de citit. Chiar atat de mult iti plac cartile incat nu trece o zi fara sa citesti…? Sau mai exista unele perioade in care ma confrunt cu o mare dilema: am o pofta atat de mare de citit, incat nu stiu de care carte sa ma apuc….imi iau in pat mai multe volume si ma uit la ele nauca, pt ca imi doresc sa le citesc pe toate si nu suport sa le iau pe rand. Ai patit asa ceva…?

• Sunt zile in care nu citesc. De exemplu acum de 2 zile. Am musafiri. Verisoara mea cu prietenu ei au venit pe la mine. Dar sunt zile in care am toata ziua libera, prietenii au treaba si nu iesim, si atunci imi fac repede curatenie prin casa, si pana ma apuc de mancare ma pun sa citesc. Seara eu ma pun sa dorm pe la 12-1.
        Si si eu am probleme cand vreau sa incep o carte. Le-as lua pe toate. Eu mereu spun, saptamana viitoare vreau sa citesc anumite carti. Niciodata nu citesc ce spun. Mereu citesc altceva.

6. Ma bucur mult ca ai „facut cunostiinta” cu John Saul, este un vechi „amic” de-al meu, am citit multe carti de el…”Chinuieste-i pe copii” a lasat o amprenta asupra mea, ti-o recomand!

• „Creatura” și „Chinuiește-i pe copii” sunt următoarele cărți pe care vreau sa le citesc de la John Saul. 🙂