Recenzie: Viitorul nostru – Jay Asher & Carolyn Mackler

Viitorul_nostru

Viitorul nostru – Jay Asher

Pot să vă spun că am așteptat cu nerăbdare să citesc această carte. Citisem deja Cele treisprezece motive, de același autor, Jay Asher, o carte care mi-a plăcut în mod deosebit, o carte în aparență „simpla”, dar care abordează o temă mult mai complexă și tocmai din acest motiv aveam mari așteptări pentru Viitorul nostru. Nu întâlnim aceeași situație tragică că și în Cele treisprezece motive, dar asta nu înseamnă că acest roman este mai prejos. Autorul scoate în  evidență alte aspecte, cum ar fi iubirea, prietenia, adolescența și ideea de viitor, ideea de cunoaștere a propriului viitor și a cunoașterii de sine.

Mulți dintre voi aveți cont de Facebook și îl accesați aproape zilnic, sau cel puțin, majoritatea așa fac. Am dreptate? Cum ar fi dacă ați putea să vă vedeți profilurile peste zece, cinsprezece, douăzeci de ani?

Trebuie să vă spun că acțiunea romanului se desfasuara în anul 1996. Emma primește în dar de ziua ei un calculator, pe care instalează serviciul de internet și reușește să se conecteze la Facebook. (Rețeaua de socializare Facebook apare mult mai târziu, în anul 2004). Pentru mine Viitorul nostru este întâi de toate un bildungsroman și cred că autorul a încercat să se folosească mai mult de ideea de călătorie în timp, respectiv în viitor, să scoată în evidență acest lucru. Ce vreau să spun este că se pune accentul pe cei doi protagoniști, iar caracterul S.F. al romanului nu este decât un alt mijloc de a scoate în evidență modul cum fiecare lucru mărunt pe care îl fac cei doi adolescenți pot afecta viitorul.

Nu doar un bildungsroman, dar și un roman monografic, Viitorul nostru ne introduce în atmosfera secolului al XX-lea, astfel încât noi să putem afla cât mai multe despre modul de viață al adolescenților din perioadă respectivă. Astfel vom afla multe despre relațiile adolescenților cu părinții și cu prietenii, învățământul, modul cum își petreceau adolescenții timpul liber și multe altele.

Romanul este subiectiv, redactat din perspectiva celor două personaje, a Emmei și a lui Josh. Aceștia doi sunt vecini și prieteni. În trecut Josh a încercat să se apropie mai mult de Emma, dar totul s-a încheiat cu o dezamăgire pentru el, urmată de o perioadă în care relația lor s-a răcit. După ce Josh îi oferă CD-ul cu serviciu de internet de la AOL (America Onlone), Emma descoperă Facebook-ul și reușește să se logheze. Cei doi își descoperă profilurile de Facebook din viitor, care cuprind mare parte din viața lor de peste cincisprezece ani. Problema este că viitorul pe care îl descoperă nu este acela pe care și-l imaginau ei, așa că încearcă să îl schimbe, observând că de fiecare dată se modifică și profilurile lor de pe pagina de Facebook.

Mi-a plăcut mult reacția celor doi când au descoperit ce le rezervă viitorul. În timp ce Emma încerca pe cât de mult putea să îl „repare”, Josh încerca să îl păstreze așa cum este. Totuși cei doi se lasă duși de val și uită ce este mai important. Prezentul.

Finalul nu a fost unul atât de neașteptat pe cât a fost de surprinzător.

În concluzie, Viitorul nostru este un roman captivant, pe care îl recomand cu încredere.

Jay Asher este autorul romanului Cele treisprezece motive, care a figurat mai bine de un an pe lista bestselleruri New York Times, fiind vândut în peste un milion de exemplare numai în Statele Unite, și a fost tradus în peste 30 de țări.

Carolyn Mackler este autoarea multor cărți de succes pentru adolescenți printre care: Tangle, Guyaholic, Vegan Virgin Velentine și Love and Other Fiour-Letter Words.

Viitorul nostru – Jay Asher  a fost publicată la Editura Leda și o puteți comanda de la:

sigla_libris elefant LEDA-2

2 răspunsuri la „Recenzie: Viitorul nostru – Jay Asher & Carolyn Mackler

1. Si eu am citit cartea Cele treisprezece motive si mi-a placut mult. Ma surprinde sa vad ce subiecte diferite abordeaza autorul pentru cartile lui si cat de bine reuseste sa se axeze pe niste subiecte atat de intalnite in zilele noastre.

2. Aceasta carte am citit-o si eu, acum nu mult timp si chiar mi-a placut. Nu este o lectura grea, dar asta nu inseamna ca nu este interesanta. Mi-a placut faptul ca s-a pus accent pe cunoasterea viitorului si pe lucrurile marunte care il pot modifica in mai putin de o secunda si momentul in care cei doi au revenit la prezent. Sincer, mi-a placut mai mult decat „Cele treisprezece motive”.