Recenzie: Allegiant – Veronica Roth


Allegiant – Veronica Roth

De fiecare data când am început o serie am așteptat, fără grabă publicarea următoarelor volume, ceea ce m-a făcut să cred că sunt o fire răbdătoare. Am descoperit acum că nu este deloc așa cum credeam. De fapt, timpul îmi este foarte încărcat, astfel încât toată starea de agitație și nerăbdare se pierde.

Eram dispusă să aștept și publicarea volumului trei, Allegiant, la editura Leda, dar cu tot haosul care a luat naștere după publicarea lui, și după ce primii cititorii au ajuns să îi răsfoiască paginile, s-a declanșat în mine o bombă cu ceas, care la un moment dat a ajuns să explodeze.

Am vrut să îmi spun părerea public, astfel încât toți cei critici să o citească, dar m-am oprit, gândindu-mă că mesajul meu va fi înțeles greșit sau nu va fi înțeles deloc. De asemenea, credeam că din cauza greșelilor pe care le fac în redactarea textului în engleză vor veni câțiva și voi spune ceva de genul: „€œasta nu știe să scrie”.

Uneori cuvintele nu trebuie să existe, căci simpla lor existența pătează, strică. Mi-ar fi plăcut să pot să vorbesc fără cuvinte, să păstrez acea stare care mi-a transmis-o cartea, dar, din păcate, am constatat cu tristețe că sunt și persoane care nu țin cont de asta, cititori care au criticat-o și continuă să o critice pe autoare.

La început am fost supărată când am văzut atâtea persoane care au ridicat în slăvi primele două volume, Divergent și Insurgent, și care au considerat-o pe Veronica Roth o autoare genială, iar după ce au terminat de citit Allegiant au venit cu comentarii de genul: „€œDamn you for this ending!”.

Toți au dreptul la o părere, și toți au părerile lor proprii. Sunt de acord cu asta și cu faptul că nu tuturor poate să le placă același lucru, dar contează și modul în care îți exprimi acea părere.  Dacă ar există o posibilitate ca toți să mă audă i-aș rugă să lase ipocrizia la o parte. Să nu mai fim atât de critici, să încercam să vedem dincolo de rândurile scrise de autoare și să încercam să înțelegem ce a vrut să ne transmită.

Seria Divergent transmite foarte multe. Accentul se pune pe sacrificiu, atât pentru cei dragi, pentru persoanele iubite, cât și pentru o lume mai bună.

Ceea ce Veronica Roth a făcut, a fost să scrie o poveste sinceră și realistă, în care evidențiază caracterul nostru, al oamenilor, cu defecte și calități, iar eu una o apreciez pentru acest lucru.

Într-o lume plină de defecte, Veronica a reușit să scoată în evident ce e mai bun în personajele ei.

Egoismul, ura, invidia, frica, nesinceritatea, duplicitatea, vanitatea, violența și răutatea sunt defecte care le regăsim în lumea care ne înconjoară. Schimbarea forțată a acestora atrage după sine alte defecte.

„Take away someonea€™s fear, or low intelligence, or dishonesty . . . and you take away their compassion. Take away someonea€™s aggression and you take away their motivation, or their ability to assert themselves. Take away their selfishness and you take away their sense of self-preservation.”

Suntem ceea ce suntem, cu calități și defecte. Trebuie să învățam să ne acceptăm. Niciodată egoismul, ura sau setea de putere  nu vor aduce ceva bun sau ne vor face pe noi să fim niște persoane mai bune.

Acestea sunt puține din lucrurile pe care Veronica Roth vrea să le evidențieze prin cărțile ei.

Ea a creionat la Tris perfecțiune cu fiecare virtute pe care i-a atribuit-o pe parcursul poveștii. Fiecare moment tragic face din Tris un personaj mai puternic, îi întărește caracterul și speranța, fără să îi lase în urmă altruismul și dorință de a-și proteja prietenii.

În Insurgent, Tris încearcă să își înțeleagă părinții, să înțeleagă motivele pentru care s-au sacrificat, dacă sacrificiile lor nu au fost în zadar; și dacă moartea lor a lăsat ceva semnificativ în urmă. În Allegiant reușește să descopere adevărata valoare a altruismului. Sacrificiul vine din dragoste.

Tris luptă împotrivă unui sistem care nu face  decât să stârnească conflicte și războaie, luptă pentru a arăta că etichetarea oamenilor distruge relațiile care s-ar putea forma între aceștia, relații care ar putea face din ei ceva mai bun.

În călătoria ei spre o lume, dacă nu ideală, cel puțin mai bună, reușește să dea o nouă semnificație cuvântului „€œcuraj”.

Toate personajele autoarei Veronica Roth reușesc să își găsească un loc în inima ta. Relațiile care se clădesc între ele sunt frumoase și puternice, și cel mai mult o să îmi lipsească să îi văd împreună, ca un tot unitar.

Această serie a stârnit în mine o energie pe care nu am mai simțit-o. O energie care mi-a transmis această dorință spre schimbare. Să vreau, astfel, să  fiu o persoană mai bună, o persoană mai altruistă și mai curajoasă.

Mi s-a sugerat să am șervețele când voi citi Allegiant. Ceea ce m-a făcut să plâng, nu a fost această carte, ci articolul autoarei în care a încercat să explice cât de mult își iubește personajele și de ce povestea a luat cursul care a dezamăgit atât de mulți cititori. E trist să vezi cum autoarea trebuie să explice ceea ce cititorii ar fi trebuit să înțeleagă din cărțile ei.

M-am bucurat mult când Allegiant a câștigat premiul Goodreads pentru Young Adult Fantasy & Science Fiction. Eu am votat-o pentru că merită.

Veronica Roth merită toată aprecierea noastră!

43 de răspunsuri la „Recenzie: Allegiant – Veronica Roth

  1. Am trimis un email la editura Leda si am promis ca răspuns informatia ca Allegiant se va traduce si edita spre sfârșitul acestui an…ceea ce înseamnă enorm pentru mine, nu stiu daca ma pot abtine sa nu o citesc in engleză.

  2. Si eu iubesc seria asta. Am scris doar despre film, nu despre carte; nici nu stiu daca am s-o pot face..mi-a placut la nebunie si ma obsedeaza inca. Tris, personajul creat de Veronica, imi pare unul dintre cele mai bune intalnite in ultimii ani, in ultimele cateva zeci de carti citite. Complet, complex, framantat, bogat pe interior, fara capcane dulcege sau clisee inepte. Si fara rezerve spun ca, indiferent ce i se poate reprosa, nimic in legatura cu tot ce tine de Tris n-ar trebui s-o atinga, i-a reusit remarcabil. O apreciez din toata inima pentru asta. I-am iubit acest personaj in crestere si evolutie in primul volum, am plans cu toate framantarile si spaimele ei in Insurgent..iar despre Allegiant, numai dupa ce citim toti. 🙂
    Am citit Allegiant, pentru ca n-am mai avut rabdare. Imi place foarte mult felul cum este alcatuita, nu vreau sa spun mai mult, intelege cine a citit. A fost bine sa-l „auzim„ si pe el, lamuritor in unele privinte, as zice. Veronica a intuit foarte bine ca trebuie sa vina cu ceva nou. Nu s-a inselat.
    Cat despre final, nu e prima oara cand cititorii sunt frustrati de ceva..dar cei care inteleg si care raman pana la sfarsit si dupa alaturi de autor si personajele lui, sunt cei care au nevoie de un strop de coerenta, realitate, firesc si inevitabilitate in tot cea ce fac, deci si in arta.

    Iti multumesc pentru link la articolul ei, nu stiam de el si chiar aveam nevoie sa-l citesc. Nu ca trebuia sa inteleg, nu ca nu m-a durut sa o simt cum se justifica, mi-a mai prelungit nitel starea de Divergent. 🙂

    • Sunt niste cuvinte frumoase si ma bucur sa intalnesc persoane care o apreciaza pe Veronica.
      Pe mine, articolul ei m-a suparat putin. Sunt lucruri pe care un autor nu ar trebui sa le faca. E trist, sincer.
      De ce sa nu apreciem originalitatea ei, o lectura plina de trairi, suspans, emotii si asa mai departe.
      Nu stiu daca urmatoarea ei carte va avea acelasi impact, sau va fi si mai buna, dar eu ii doresc toata inspiratia din lume pentru a crea ceva ce sa depaseasca Divergent, sa se depaseasca pe ea si sa fie cea mai buna.

    • Nu stiu sa iti zic unde sa o cauti. Probabil ca daca dai un search pe google o sa o gasesti pe niste site-uri dubioase.
      Eu mi-am cumparat-o de pe Amazon.

      • Nu am gasit-o nicaieri. Nu poti sa imi dai un link sau ceva?

      • Nu stiu site-uri de unde sa o iei free. Eu am cumparat-o.
        Stiu doar site-uri precum Amazon. Multe, dar pe toate se cumpara cu bani.
        Probabil sunt care o pirateaza, dar nu stiu pe ce site-uri.
        Dar nu mai dureaza mult si va fi publicata la noi. Este la tradus nu de foarte mult timp.

      • Pai am citit ca a aparut la noi inca de anul trecut de prin octombrie sau noiembrie. Si voiam sa mi-o comand, dar nu am gasit-o nicaieri in romana.

      • A aparut anul trecut dar in America. O gasesti in engleza pe Book Depository unde ai si transport gratuit

  3. Oare când se vor hotărî cei de la Leda c-ar fi cazul s-o publice şi pe la noi? Îmi stă capul să o cumpăr în engleză, chiar dacă o să stau probabil cu un dicţionar lângă mine-şi din acest motiv nu o să mă pot bucura de carte-,dar, din păcate, n-am nici card. Of, deja nu mai am răbdare şi vreau să-mi creez personal o părere despre finalul trigologiei…

  4. Cand a apartut Allegiant eu terminasem recent Divergent si Insurgent, lucru care m-a facut sa vreau sa stiu mai multe despre carte, asa ca am citit cam toate recenziile care mi-au iesit in cale si printr-o mare minune am reusit sa evit partile cu spoilere, insa am citit numeroasele critici legate de sfarsit, criticand-o in acelasi timp si pe Veronica Roth, lucru care nici mie nu mi se pare corect, pentru ca nu poti dicta unui autor cum sa scrie o carte.
    Te-as ruga sa-mi dai link’ul postarii in care autoare explica deciziile facute, dar ma tem sa nu contina spoilere :o3
    Oricum: imi place recenzia ta si ma bucur ca ai punctat toate lucrurile care nu ti-au placut sau care te-au revoltat si ca nu te-ai lasat influentata de parerile celorlalti. :*

    • Contine spoilere articolul ei.
      Pe scurt, spune ca nu judeca pe nimeni pentru parerile lor. Ca faptul ca o carte are intelesuri printre randuri si nu e foarte clara, este vina autorului nu a cititorului ca nu a inteles mesajele ce vror a fi transmise. (Eu spun ca aceasta serie este foarte clara, si foarte profunda, si spun acum un lucru pe care colegul meu mi l-a cenzurat din recenzie, si anume, daca nu intelegi o carte si strigi in gura mare ca nu s-a terminat cum ai vrut tu, inseamna ca nu esti un cititor bun si ca nu sti sa apreciezi si sa intelegi o carte).
      Mai departe, spune cum a construit ea toata povestea si ca stie ca nu a facut nici o greseala in legatura cu personajele, ca isi iubeste personajele foarte mult si ca a conturat in ele ceea ce trebuia.
      Uite iti las aici o parte din articol care nu contine spoilere.

      In my college creative writing program, we had a rule: during workshop, when your story is being critiqued, you aren’t allowed to say anything. This is to give your peers the freedom to interpret your work and point out the flaws in it without you shouting them down; it’s also because your defense doesn’t actually mean anything, though you might think it does. If your explanations and intentions are not clear to the reader, buried inside the text, that isn’t the reader’s fault, it’s the author’s.

      Responding to readers’ comments about the Divergent books has always felt the same way to me, like it would just be me shouting other people down when I should be letting them speak freely, and as badly as some criticism hurts (and it does, because I’m only human, after all), I never, ever want that.

      So that’s not what I’m trying to do here. A lot of people have been asking me why Tris died at the end of Allegiant, and what I do want to do here is answer that question as well as I can. But if you’re concerned about my voice imposing itself over your own, please stop reading this post– that’s the last thing I want. I don’t want to tell you how to read these books or even to tell you there’s one right way to read them. I just want to offer you some insight into how I personally found my way to this ending, if you’re interested in hearing it.
      Before I get into it, I’m going to say a few things, though:

      1. You are allowed—encouraged!— to continue to feel however you want to feel, or think however you want to think, about the ending, no matter what this blog post says. I’m the author, yes, but this book is yours as well as mine now, and our voices are equal in this conversation.

      2. Just because I try to do something with my writing doesn’t necessarily mean that I do it well, so there is also room to say “Okay, I understand what you’re saying, but I don’t think that what you were trying to do worked.”

      • Aceasta postare tocmai m-a facut sa o iubesc si mai mult pe Veronica prin simplul fapt ca a reusit sa gaseasca un gram de putere desi era si este „zdrobita” de criticile atator cititori revoltati ce nu stiu sa aprecieze munca unei persoane. A reusit sa-si iubeasca criticii desi cu siguranta acestia nu ar fi meritat. Cati dintre noi ar putea sa-i iubeasca pe cei care-i „zdrobesc”? Sa nu mai spun ca nimeni nu ar fi in stare sa ia asupra sa vina cand de fapt e nevinavat. Sa nu te faci inteles nu este o crima! O crima poate fi numita „zdrobirea” unei persoane ce si-a pus toate sentimentele intr-o cartea iar criticii i le strivesti cu nesimtire.
        Mi-ar placea sa citesc tot articolul, dar vreau sa vad mai intai ce impresie imi fac fara sa vad explicaiile ei. :o3

      • Continuarea articolului este si mai interesanta pentru ca vorbeste despre personajele ei. Dar e cu spoilere si e mai ok sa o citesti dupa ce termini Allegiant.
        EU zic ca ea nu este vinovata cu nimic. Din punctul meu de vedere s-a facut inteleasa. Nu este o serie care sa iti dea batai de cap. Nue nimic greu de inteles. Doar ca lumea e egoista si se comporta imatur.

  5. Cand a aparut am incercat sa evit spoilerele cu cea mai mare atentie si n-am reusit.Stiu cum se termina cartea chiar daca n-am citit-o.Intr-adevar,si eu am fost uimita dar nu toate cartile au un final fericit.Ar fi fost ceva nerealist daca ar fi avut un final fericit.Si nu o judec pe Veronica pentru ca nu am de ce.Ea a ales sa faca asta pentru ca e cartea ei.Daca vrem ne convine,daca nu,nu.Insa,fanii adevarati nu se vor lua de ea.Fanii adevarati accepta cartea asa cum e.Dar,ma rog…
    Daca va aparea la editura Leda in ianuarie sau februarie o voi cumpara dar daca nu apare, cred ca o voi citi si eu tot in engleza.(inca ma oftic c-am vazut spoilerul ala afurisit)

    • Stai linistita. Prima recenzie pe care am citit-o a fost pe un blog din Romania si povestea cartea. Mi-a picat un pic fata si m-a disperat de numa.
      Dar nu a contat pana la urma. Pentru mine cartea a fost oricum superba.
      Si dupa ce am citit recenzia respectiva, in care nu exagerez cand spun ca a povestit tot ce se intampla, nu am mai tinut cont si am citit multe.
      Iti recomand sa citesti articolul pe care l-a scrisVeronica Roth dupa ce mii de cititori i-au sarit in cap. Pe mine m-a facut sa o apreciez mai mult.

  6. Pai…. nu stiu ce sa spun, draga Alexa… presupun ca ai citit-o in engleza…. recenzia ta e minunata, dar mi se pare trista, chiar asa e finalul? Este o serie pe care o iubesc mult, dar cred ca o sa am rabdare sa fie tradus acest ultim volum, nu am vlaga pentru el acum, am avut si am un final de an epuizant….
    LA MULTI ANI! Si va doresc tuturor ca noul an sa fie infinit mai bun decat precedentul si mai putin bun decat urmatorul! Si v-as ura si implinirea tuturor dorintelor, dar am credinta ca nu stim de multe ori ca nu avem nevoie de ceea ce ne dorim, fericirea sta in alegeri inspirate, asa ca va doresc ALEGERI FERICITE pentru noul an!

    • Multumim pentru toate cuvintele tale frumoase. SI noi iti dorim sa ai parte de un an mai bun, un an plin de realizari. Sa fi fericita, inconjurata de prieteni si familie.
      Cat despre Allegiant, eu zic ca nu are un final trist, ci unul triumfator plin de intelesuri. Pe cat de mult mi-a placut acest volum pe atat de greu imi este sa vorbesc despre el. Nu imi gasesc cuvintele. Mi-a placut foarte mult.
      Recenzia mea a placat de la faptul ca eram foarte revoltata pe toti cei care au inceput sa arunce cu cuvinte aiurea.
      Am spus multe rautati la adresa lor, dar colegu meu bogdan mi-a cenzurat recenzia. 😛

  7. Abia astept sa o citesc,am primit-o in format Pdf si am sa o citesc cat de repede imi permite timpul! Imi place recenzia ta!

Lasa un comentariu

