Recenzie: Educație siberiană de Nicolai Lilin

Titlu: Educație siberiană
Autor: Nicolai Lilin
Editura: Univers
Disponibilă la: Univers, Libris, Elefant, Okian

A trecut mult timp de când nu am citit o astfel de carte, o carte atât de interesantă si de care să mă atașez atât de mult, într-un fel atât de ciudat. Dacă până acum abia așteptam să întorc ultima pagină a cărții, de data aceasta nu s-a mai întâmplat asta. Este o carte complexă. Și chiar din acest motiv mi-a luat mai mult timp să o citesc. Am încercat să trag de timp, să amân finalul pentru că voiam să savurez fiecare pagină și fiecare moment în parte. Voiam să rămân cât mai mult cu momentul prezent, cu acea stare pe care o aveam la momentul respectiv. Regret, oarecum, ca s-a terminat. Acel moment când ajungi la ultima pagina din carte și îți pare rău, când îți dai seama că nu o să te mai lovești de aceeași emoție pe care ai trăit-o la finalul cărții. Acel moment l-am trăit și eu acum.

Stilul lui Lilin este unul aparte, și ceea ce mi se pare interesant este faptul că trezește semne de întrebare asupra a ceea ce s-a petrecut în Transnistria între anii 1985-1995. Actele de vandalism și comunitatea Urca din care Lilin a făcut parte nu au fost consemnate nicăieri, astfel că nu te poți întreba dacă este un roman autobiografic pictat ici-colo cu ficțiune.

Suntem introduși încă de la început în lumea ciminalilor, talharilor, a oamenilor care au afaceri înafara legii, care nesocotesc orice fel de reguli și urăsc orice om ce reprezintă autoritatea statului. Deși lumea siberienilor Urka este simplă, cu toate acestea este plină de reguli pentru fiecare aspect al vieții lor, iar orice abatere de la ele este pedepsită. De asemenea, fiecare vârstă are anumite atribuții sau îndeletniciri, totul este făcut la comun, familiile se ajută, își întrețin bătrânii și copiii cu probeleme, cărora le poartă un respect mare. Copiii au propriul univers, încurajat de către adulți, chiar dacă implică uneori și omucideri.

Pe parcurs te lovești de concepte ca moralitatea, dreptatea sau chiar și regulile credinței ortodoxe ruse, foarte diferite de cele știute de noi, dar cumva ciudat în toată nebunia aceea par să fie perfecte, mediate, cred că de faptul că personajele cred cu tărie că viața lor este dreaptă și bună, iar după moarte au un loc asigurat în rai.Trebuie să te aștepți ca și regulile sociale să fie schimbate, numai de ideea că ai de-a face cu lumea criminală, și oamenii care trăiesc înafara legii, cu toate acestea am rămas uimită și impresionată de modul în care deși totul e pe dos are o anumită logică și o normalitate pe care doar cei din comunitate o înțeleg la adevărata valoare.

Întreaga poveste o privim prin ochii lui Nikolai, copilul care crește într-o astfel de comunitate (de la 4-5 ani la 18 ani), având parte de o educație sibereană clasică, și etapele prin care trebuie să treacă o dată cu înaintarea în vârstă, precum și motivele care duc la plecarea din comunitate. Evenimentele nu se succed neapărat cronologic, unele dintre evenimente fiind activate și povestite printr- o altă întâmplare care a avut o încărcătură emoțională suficent de mare.

Încă de mici copii erau învățați cu jaful, criminalitatea, escrocheriile care erau îndreptate împotriva oamenilor legi, sau a celor care aveau legături cu guvernul. Aveau o ierarhie foarte clar delimitată și în cadrul familiei fiecare avea o atribuție bine stabilită pe care si-o exercitau cu respect mereu. ”Creșterea” se face diferit de etapele maturizării cu care suntem familiarizați. Părinții au o mică implicare în educarea copiilor, rolul major avându-l bătânii respectați ai comunității. Tot ei îi învață să îmbrățișeze tradițiile, mânuirea armei,prima fiind lancea, iar apoi arme de foc, pe care nu le primești decât dacă ai dovedit că le meriți, iar cei care le folosesc sau le cumpără sunt dezonorați. Totuși am simiti că deși ajungi să cunoști o mulțime de personaje chiar și episodice, cei pe care te aștepți să îi găsești povestiți mai des, mama sau tatăș lui Nikolai, sunt foarte rar amintiți sau chiar deloc.

Lumea descrisă este exclusiv masculină, femeile având un rol minor în societate, dar sunt prețuite ca mame, și femei care vin în sprijinul criminalilor.Ceea ce mi s-a părut înteresant a fost istoria tatuajelor fiecărui criminal, prin ele sunt imprimate pe piele propria poveste, totuși acestea sunt făcute de tatuatori recunoscuți și validați de societatea criminală. Chair și această practică este bine împânzită de reguli,doar anumite evenimente împortante fiind consemnate. Există o întreagă filozofie în spatele acestei practici, iar în carte avem parte de o mostră din această lume.

O parte bună a acestei comunității este respectul care există între generații, ceva ce l-a noi s-a pierdut, și care nu ar strica să fie redobândit.

Trebuie să recunosc că această recenzie prezintă o mică parte din lumea complicată a cărții, sper însă să fie suficient ca să vă trezească interesul.

Recomand cartea oricui, conține o lecție de viața atât de diferită, și care în contrast cu cea dusă de noi, o face pe cea din urmă atât de ușoară și mult mai ușor de prețuit. Cu mențiunea pentru cei care nu suportă violența, sângele, descrierile din închisoare, să știe că în carte se găsesc din plin.

Mulțumesc mult Editurii Univers pentru această carte, a fost o lectură foarte frumoasă.

Educație siberiană de Nicolai Lilin a fost publicată de Editura Univers și o puteți comanda de la:

editura univers Libris elefant