Recenzie: Annabel de Kathleen Winter

Annabel-ebook

Titlu: Annabel
Autor: Kathleen Winter
Editura: Polirom
Disponibilă la: Polirom, Libris

Primul lucru care m-a atras la această carte a fost tema abordată și anume identitatea sexuală, hermafrodismul, fiind un subiect neabordat de autori în general. Mi-a plăcut mult și coperta cărții care prezintă același contrast ambigu ca și al subiectului.

Poate că mulți dintre voi nu sunteți familiarizați cu termenul de hermafrodism, fiind o condiție genetică destul de rar întâlnită și la care în majoritatea cazurilor se realizează o intervenție chirurgicală, după stabilirea sexului genetic a copilului în primul an de viață. Copiii cu această afecțiune congenitală prezintă caracteristici externe și/sau interne ale ambelor sexe.

Acțiunea cărții se petrece într-un sat izolat, Croydon Harbour, în care mare parte a tradițiilor, a mentalității au fost conservate. Bărbații societății pentru a asigura existența familiei practicau încă vechile meserii ale zonei, pescuitul la copcă, vânătoarea de Karibu, fiind plecați de acasă perioade îndelungate. Totuși această libertate de care dispuneau atât femeile cât și bărbații era ca o eliberare pentru fiecare dintre ei, trăind singuri atât de bine sau chiar mai în tihnă decât unul lângă celălalt.

În această societate atât de conservatoare și simplă, nașterea unui copil hermafrodit nu poate fi privită cu ochii buni, astfel întreg incidentul este trecut sub semnul tăcerii. Acest detaliu fiind știut decât de către părinți, de moașa Tomasina, și de către medicul specialist care se ocupă de el/ea. Acesta este unul din punctele de cotitură ale poveștii în care tatăl alege sexul copilului, băiat, pruncul având de la început caracteristici sexuale bine definite ale ambelor sexe. Astfel ia naștere pentru prima dată Wayne, băiatul care nu se va simți confortabil în propria piele, cu propriile gânduri și dorințe, care forțat prea mult de tatăl său pentru a se plia pe rolul de viitor bărbat, devine confuz și nimeni nu îl va lămuri prea curând. Totuși acest băiat ascunde în interiorul său pe Annabel, fetița cu care mama a rezonat mereu în tăcere, și în care Tomasina își vede propria fiică pierdută.

Confuzia copilului sporește atunci când accidental află ceea ce este. Angoasa care îl tranzitează este frumos redată de către autoare, și surprinde trecerile de la dorințele fetei la cele cultivate de căre socitate, familia ei/lui. Mereu în această confruntare câștigă Annabel, însă ea/el nu va realiza acest lucru decât mai târziu, când hotărăște să se rupă de familia care odată cu nașterea sa a început să se instrăineze, izoleze să se probușsească în interior fără a vorbi cu nimeni nici măcar unul cu celălat, despre ceea ce se întâmplă.

De-a lungul povești au existat câteva elemente care din punct de vedere logic, moral și științific nu aveau cum să se întâmple. Unul dintre ele este faptul că medicul care a operat copilul a făcut o treabă de mântuială și a lăsat uterul și trompele uterine în interior, din câte știu eu, acest lucru nu se face, totuși e posibil să mă înșel. Al doilea lucru major care m-a deranjat a fost sarcina, indiferent de cum pui problema, Wayne/Annabel nu ar fi putu să rămână însărcinată indiferent de anomalia genetică de care suferă. Totuși aceste mici aspecte nu ar trebui să vă împiedice să citiți cartea, poate vă vor irita sau nemulțumi ca pe mine, dar ideea pe care o conturează și modul în care expune această identitate sexuală negată este de apreciat.

Cartea o recomand oricui dorește să o citească pentru că este o carte cu o poveste interesantă, un bun exemplu a necunoscutului care prăvălește într-o familie incapabilă să absoarbă și să înțeleagă ceea ce i se întâmplă. Deși este o carte frumoasă, dacă subiectul nu vă atrage sau vă provoacă disconfort, mai bine vă documentați cu privire la această anomalie genetică pentru ca mai apoi să decideți în cunoștință de cauză dacă doriți să citiți o astfel de carte.

Am primit această carte pentru recenzare din parte partenerului nostru Libris și le mulțumesc cu această ocazie.

Libris este o librărie online care vă oferă o varietate  de cărțicărți online și cărți în engleză. Pentru a vedea ofertele lor nu ezitați să intrați pe site.

‘Annabel’ de Kathleen Winter a fost publicată la Editura Polirom, colecția BIBLIOTECA POLIROM – Proza XXI, și o puteți comanda de aici: