Recenzie: Weekend Gratis de Dorina Georgescu (Surprize Romanesti)

Dorina-Georgescu__Weekend-gratis-130Titlu: Weekend Gratis
Autor: Dorina Georgescu
Editura: Junimea
Disponibilă la: Libraria Junimea

Întotdeauna îmi face plăcere să citesc o carte de la un scriitor român, chiar dacă nu știu de la început la ce să mă aștept, îmi place să descopăr ceva din stilul autorului și de obicei, găsesc ceva care să mă surprindă plăcut. Weekend gratis este o lectură plăcută și ușoară, perfectă pentru o seară ,fie ea și de weekend. Povestea nu cucerește prin originalitate, cât o face prin unicitate.

Ar trebui să vă spun despre ce este vorba. Natalia și Ovidiu sunt împreună de un an și câteva luni și decid împreună să facă următorul pas în relația lor și să se căsătorească, dar sunt oare pregătiți?

Natalia este o fire foarte rațională, chiar și când vine vorba de relația ei cu Ovidiu, aceasta analizează totul cu multă răbdare. În schimb, despre Ovidiu nu am prea multe cuvinte de spus, acesta fiind foarte puțin prezentat. Încă din primele pagini, în cuplu ies la suprafață nepotriviri de opinii, tensiuni și frustrări, care sunt marcate de cuvinte dure rostite unul altuia. Pe tot parcursul lecturii, Natalia încearcă să reconstruiască relația lor cu ajutorul amintirilor și sentimentelor ei, puse și ele sub semnul întrebării, pentru a putea vedea cine și unde a greșit.

Cartea abordează și tema părinților și nevoia lor de a interveni în viața copiilor sau mai bine spus, de a-și impune păreri. Acum vremurile s-au schimbat, influența părinților în viața tinerilor este mică, dar sunt oameni care au rămas cu o mentalitate de demult. O astfel de persoană este și viitoarea soacră a Nataliei care nu îi respectă dorința de a avea nuntă pe care o visează într-un local stilat la București ci vrea ca cei doi să își facă nunta la țara în satul în care stă ea.

Vedem cum egoismul cu care unii părinți își impun păreri crează neplăceri și strică relații.

Weekend gratis a fost o lectură interesantă dar prea scurtă. Este frumos narată dar relația personajelor se desfășoară mult prea repede. Bazându-se foarte mult pe amintiri, uneori, ai impresia că povestea lor este doar un rezumat al întâmplărilor inițiale. Nu m-am putut atașa deloc de personaje pentru că totul s-a terminat prea repede. Mi-ar fi plăcut să aflu mai multe despre cei doi. Toată această accelerare a evenimentelor din viață de cuplu nu a lăsat loc pentru un pic de suspans între personaje, un pic mai multă romanță, și când spun romanță încerc să subliniez faptul că valoroasele cuvinte „te iubesc” pălesc și devin banale în fața unor momente detaliat descrise, o îmbrățișare, un sărut furat. Mi-aș fi dorit mai multe astfel de momente între ei.

Cu toate așteptările mele de la ea, după cum am spus și la început, este o lectură perfectă pentru o seară. Este ușoară și se citește foarte repede.

CONCURS

Dacă vrei să câștigi un exemplar al acestei cărți:

– Lasă-ne un comentariu cu răspunsul la întrebarea: „Ai vrea sa citești aceasta carte?”

– Like paginii de facebook Autor Dorina Georgescu

Durată concurs: 26 Septembrie – 11 Octombrie

Interviu cu Dorina Georgescu

Alexandra: Vreau sa incep prin a te ruga sa ne spui cateva lucruri despre tine.

Dorina Georgescu: Data nasterii: 10 martie 1965, Giurgiu. Studii: Facultatea de Fizica, Universitatea din Bucuresti, 1988.

Alexandra: Cum a inceput pasiunea ta pentru literatura si cum ai ajuns sa scri ?

D.G.: Am inceput sa frecventez Biblioteca Judeteana Giurgiu din clasa a II- a. Dea tunci am descoperit gustul pentru citit si am continuat pana in prezent. In liceu, am scris poezii, dar nu  le-am aratat nimănui. Mai tarziu am dorit sa scriu proza, dar, la fel, nu am avut curaj ( ma gandeam ca nu am talent).  In ultimii ani, mi-am zis ca trebuie sa experimentez si scrisul, fie doar pentru placerea mea. Asa am ajuns sa scriu cartea Weekend gratis. Bineinteles, dupa ce am terminat-o nu mi-a trecut prin cap sa o public, dar au citit-o in manuscris multe prietene, foste colege de facultate si rude. Am hotorat sa o trimit la o editura la îndemnul unei prietene, care este profesoara de limba romana si in care am mare incredere ( mi-a zis: “ E buna, mergi pana la capat!”). Am trimis-o la opt edituri si trei dintre ele au raspuns afirmativ; am ales Junimea.

Alexandra: Ce anume te-a inspirat pentru a scrie cartea cu care ai debutat, Weekend Gratis?

D.G.: Cochetam de ceva vreme cu ideea de a scrie, iar intr-o seara m-am hotarat sa incep. M-au preocupat de multă vreme timpul si   sufletul, privite prin prisma misterului ( in seara aceea am scris replica matusii – “E gratis sa meditezi, iti trebuie doar putin timp si ceva suflet…”). M-am gandit la subiectul cartii, si mi-am zis ca o poveste de dragoste e , in general pe placul tuturor si in plus,  am multe prietene care au suferit in urma unei rupturi amoroase, mult timp, chiar ani. Am dorit sa transmit cititoarelor mele, că e firesc ca o femeie aflată într-un impas amoros să dedice un timp gestionării acelei situaţii ingrate, dar acesta n-ar trebui să fie mai lung de trei zile,  adica un weekend (Nu merită să plângi pentru nimeni, iar cei care merită nu te vor face să plângi.” Gabriel José García Márquez). Astfel, am ajuns la titlul cărţii.

Alexandra:  Dintre personajele cărții, există unul care să aibă corespondent în viața reală?

D.G.: Nu. Am tesut o poveste pentru a reusi sa transmit ceea ce doream. Nu stiu in ce masura am reusit .

Alexandra:  Menţionează, te rog, o carte (mai multe dacă preferi) care te-a influenţat ca scriitor. În ce mod te-a influenţat?

D.G.: “Un veac de singuratate” de Marquez. Am citit-o prima oara cand eram in liceu, de atunci am mai citit-o de vreo sase ori. Nu e singura carte a lui Marquez pe care am citit-o , dar a fost prima. M-a fascinat stilul lui. Nu cred ca voi putea sa scriu vreodata ca el. E un mostru sacru. E coplesitor. Ca sa explic: cred ca si daca insira cuvinte la intamplare, tot vrajit ramaneai dupa cateva fraze.

De asemenea, cred ca m-au influentat toti scriitorii pe care i-am iubit, incepand cu Dostoievski, Tolstoi, Turgheniev, Austen, Hardy, Steinbek, Dreiser, Faulkner, Mann, Calinescu, Ibraileanu, Caragiale si lista ar putea continua.

Alexandra: Care crezi că sînt părţile tale forte ca scriitor ? Şi ce slăbiciuni crezi că ai ?

D.G.: Dificila intrebare. Pun suflet, cand recitesc ce am scris trebuie sa-mi placa mie. Incerc sa surprind trairea umana fara echivoc, direct, poate brutal. Am un stil alert pe care trebuie sa il corectez.

Alexandra: Ce scrii acum sau ce planuri de viitor ai ?

D.G.: Am scris o povestire,”Pivnita”, in urma cu cateva saptamani pentru un concurs; voi afla pe 30 octombrie daca va fi selectata printre cele 15 povestiri care vor fi publicate de editura care a initiat concursul. Este vorba de o editura din Franta. Am scris-o in patru ore si am tradus-o in franceza in doua saptamani, amanuntul acesta sper sa va amuze.

In primavara am inceput sa scriu un alt roman, pana in prezent am scris 170 de pagini, dar cred ca mai dureaza cateva luni sa il termin.

Alexandra: Care este cea mai semnificativă lecţie pe care ai învăţat-o ca scriitor sau care sînt concluziile tale în privinţa scrisului ?

D.G.: Lectia : O carte trebuie promovata.

In privinta scrisului am invatat ca este o munca serioasa. Trebuie sa iti faca placere pentru a gasi resurse sa continui. Trebuie sa iti modifici un pic  programul pentru a avea timp sa ramai singur cu gandurile tale, hartia si pixul. Scrisul presupune o anumita “autoexilare”.

Alexandra: Dacă ai putea să te întîlneşti cu vreun personaj literar, care ar fi acesta ? Şi de ce ?

D.G.: Lavretki din “ Un cuib de nobili”, Turgheniev pentru ca pare “barbatul ideal” ; Frank Cowperwood din trilogia lui Dreiser pentru ca m-a impresionat felul in care descria fiecare femeie din viata sa.

Alexandra: Este ceva ce ai vrea să transmiți cititorilor tai sau celor care iti vor citi cartea?

D.G.: Lectura unei   carti este un balsam pentru suflet si un univers necunoscut pentru minte.

14 răspunsuri la „Recenzie: Weekend Gratis de Dorina Georgescu (Surprize Romanesti)

1. Da. Imi doresc foarte mult sa citesc aceasta carte!!! Este interesant sa citim si autorii nostri contemporani pentru a stii cu ce ne mandrim.

2. Da, as dori aceasta carte… Pare usurica la prima vedere, dupa citirea recenziei, dar fiecare om, fiecare varsta are o alta privire critica, o alta privire de ansamblu si totodata un altfel de inteles. Imi doresc sa fac o completare a acestei recenzii dupa ce o voi citi. Va multumesc.