Recenzie: Octopussy de Cristina Boncea

Colectie: Radical din 7
Autor:  Cristina Boncea
Editura: Herg Benet
Disponibilă la: Herg Benet

Tags: Literatura romana contemporana, Autor romanfictiunerecenzie,rezumat, carte, recomandare carte,recomandare carti

Mă mobilizez și eu cu greu, să îmi adun ideile în câteva fraze scurte, să pun cap la cap fraze, și să alcătuiesc o părere generală despre cartea de debut a Cristinei Boncea și anume, Octopussy.

Mi-am exprimat, acum mult timp, dorința de a citit această carte, și încep prin a-mi cere scuze față de Cristina, că adurat atât de mult timp să revin cu câteva păreri. A fost o carte ușor de citit, o recenzie greu de scris. Nu este genul de lectură de care doar te bucuri într-o zi cu soare, este un număr de pagini care te face să te gândești la o grămadă de lucruri când ai terminat lecturarea lor.

Mi-a luat mai multe pagini decât mă așteptăm să mă adaptez stilului Cristinei, și să mă obișnuiesc cu atmosfera poveștii. La început am avut impresia că se povestesc mai multe lucruri, care cu greu se leagă și din care, cu greu mi-am dat seamă încotro se îndreaptă povestea. Defapt, singurul lucru pe care îl realizezi la începutul cărții, este faptul că va fi o lectură plină de scene șocante și, din câte am înțeles, această a fost și dorința tinerei debutante, să șocheze populația de cititori.

Ar trebui să fac un rezumat scurt, să știți măcar ce personaje o să întâlniți în această carte și o să încep cu personajele principale, Hyena și Becks, surori gemene, despărțite timp de 7 ani, perioadă în care Hyena a fost internată într-un spital în urma unor tulburări psihologice din copilărie. Gary, tatăl vitreg al fetelor are o implicație mai puțin importantă în acțiunea cărții, iar mama lor, este interesant de urmărit doar pentru secretele pe care le ascunde și care aștepți să iasă la iveală. Ar mai fi Philip, unchiul fetelor, psiholog de profesie, cu rolul de urmăritor. Jonglează între restul personajelor și scoate în evidența secretele acestora.

Cartea nu este perfectă, dar de ce ne-am aștepta să fie? Cuvinte tipărite pe hârtie, vorbesc despre o lume imperfectă în care trăim. Nu am un obicei să citesc alte recenzii sau alte păreri despre cărțile pe care le citesc. Nu am avut niciodată răbdarea necesară să văd ce spun alții dar, de data aceasta, am citit, fușerit, câteva rânduri ce păreau a fi scrise din perspectivă unor părinți. Vă scriu doar două păreri, deoarece, după cum v-am spus, răbdarea e limitată:

“Faptul că romanul este plin de scene sexuale, șocant zic eu dacă mă gândesc că un copil de 16 ani ar putea să își imagineze așa ceva”

“Totuși, oameni buni, e revoltător că lumea asta a ajuns așa de depravată, încât mintea copiilor din ziua de azi este plină de sex, droguri, viață de noapte la 13-14 ani, respectiv 16-17”

Poate că voi părinții, refuzați să vedeți realitatea. Dacă ați vedea-o, poate ați încerca să faceți ceva. Altceva înafară să stați la calculatori și să criticați o fată care vă deschide ochii, pentru că ceea ce ea scrie, nu e ceea ce face, e ceea ce vede. Ne scufundăm în mizerii, în gunoaie, printre copii care au uitat de copilărie. La 14-15 ani, mulți și-au început viața sexuală, iar tu dragă critic, critici pe cine nu trebuie. Nu este ok ce se întâmplă, dar asta nu înseamnă că, aceste fapte distructive, nu au loc.

O apreciez pe Cristina pentru ce a reușit să scrie. Sunt lucruri care mi-au plăcut la cartea ei, dar sunt și lucruri pe care le-am citit și peste care am trecut pasivă. Dacă ar fii să cer ceva de la autoare și de la carte, aș dori mai multă reacție din partea personajelor la orice se întâmplă în jurul lor.

Nu aș recomanda această carte unor copii de 13-15 ani, nu pentru că nu ar fi în stare să o citească ci pentru că nu toți ar avea capacitatea să o înțeleagă. Octopussy este o carte care trebuie văzută în esență, nu în aparență. Nu se potrivește oamenilor, care au tendita de a compara-o cu restul cărților citite. Este un concept unic și o viziune nouă. Dacă biblioteca voastră este plină de cărți de dragoste, nu are rost să vă uitați la ea în librărie. Dacă sunteți o persoană deschisă spre orice subiect, fără idei preconcepute, atunci vă recomand să îi dați o șansa.

Multumesc Cristinei Boncea pentru aceasta carte.

10 responses to “Recenzie: Octopussy de Cristina Boncea

1. Nu am apucat inca sa o citesc(doar preview-ul care mi s-a parut interesant). Totusi chiar daca are scenele alea care se tot aduc in fata in recenzii nu mi se par atat de grave avad in vedere ca pre-adolescentii de acum sunt foarte „dezvoltati” si doritori sa faca la fel ca generatia din fata lor. Pana la urma suntem cu mult avansati in zilele astea … iar critica fata de varsta la care a scris Cristina cartea e nefondata. Cum ai spus si tu , altii si-au inceput viata sexuala la 13-15 ani iar ea doar a scris despre asta🙂

• Acestea sunt lucrurile pe care incercam sa le explic si eu, pentu ca multe persoane am vazut ca o criticau pentru asta. Parerile mele sunt undeva intre tot ce se scrie. Sincer, cand o sa am copii, as prefera sa citeasca mai multa actiune, dar nu as vrea sa aiba mintea incuiata. Totusi nu l-as tine departe de astfel de carti, dar as vrea foarte mult sa stiu cum o percepe. Un copil care intelege ce trebuie dintr-o astfel de carte, este un copil destept. Mi-ar placea sa am un copil destept.

• La mine inceputul a fost mai greu. A durat ceva sa ma adaptez stilului. Nu spun ca scenele sexuale sunt deplasate, ca exista zeci de persoane in lumea aceasta cu gesturi, gusturi, personaje, care noua ni se par deplasate, dar lor normale.
      Pentru mine a fost o iesire din tipar. Mai am nevoie din cand in cand si de o carte de genul.

• Inainte ma axam doar pe anumite genuri, dar mi s-au mai largit orizonturile si citesc, oarecum, cam tot ce-mi cade pe mana.

2. Am citit destul de multe recenzii la aceasta carte si in majoritatea am gasit câteva minusuri.Oricum,nu cred ca ma voi apuca de ea prea curand,mai ales ca nu este recomandată vârstei mele….

• Depinde si de tine, daca este un gen pe care ti-ar placea sa il abordezi. Daca iti face placere sa citesti astfel de carti. Daca actiunea, personajele, scenele, si asa mai departe, se afla in domeniul tau de interes

• Da asa este!Am mai citit din cand in cand si genul acesta de carti si de cele mai multe ori chiar găseam ceva drăguț in ele,pe langa scenele iesite din comun.Probabil ca si aici este la fel.