Recenzie: Usa de Magda Szabo

tn1_usa-c1Titlu: Usa
AutorMagda Szabo
Editura All
Colectia: Strada Fictiunii
Disponibil la: Editura AllLibris, Elefant

Am inceput „Usa” fara sa stiu foarte multe despre actiune, fara sa stiu despre autor si fara asteptari foarte mari, ca nu cumva sa fiu dezamagita. A fost  prima carte de la un autor maghiar si pot spune ca am inceput cu dreptul  incursiunea in  literatura maghiara.

”Când am bătut la ușă, nu am primit niciun răspuns, dar am auzit-o făcând zgomot prin casă și faptul că nu puteam să mișc clanța nu era o noutate, nimeni nu văzuse încă ușa casei lui Emerenc larg deschisă, cu toate că, dacă te rugai de ea, ieșea cu chiu cu vai din casă. Se știa că, imediat ce ajungea acasă, trăgea toate zăvoarele, lumea se obișnuise deja. I-am strigat să se grăbească pentru că nu mai pot să stau, am treabă.”

Actiunea este simpla, avand la baza putine intamplari, in care se pune accentul pe o prietenie intre doua femei din Ungaria, infatisate de personalitati diferite.  Naratorul, care nu este numit, este o femeie căsătorită, tânără, ce lucrează din greu pentru a ajunge scriitoare; ea o angajeaza pe Emerence, o femeie mai în vârstă. Cele doua convietuiesc o perioada indelungata, timp in care avanseaza si relatia lor. „Usa” din titlu este usa casei personajului Emerence, dar si o cale de acces catre viata si catre trecutul ei misterios, un prag peste care nimeni nu a trecut. Ea deschide aceasta usa, putin cate putin, in fata autoarei si ii ofera mici franturi din trecutul ei. In schimbul acestor informatii, autoarea ofera fidelitate si isi asuma toata responsabilitatea pentru menajera aflata intr-un moment de dificultate.

Am fost fascinata de Emerence pe tot parcursul cartii, parandu-mi-se o provocare. Trecutul sau este un mister, iar ceea ce aflam despre el este  tragic, prezentul fiind si el o enigma. Personalitatea ei este pe cat de interesanta pe atat de discrepanta, fiind atat o femeie puternica cat si una care poate arata compasiune.

„A fost un exemplu pentru toată lumea, i-a ajutat pe toţi, ea a fost modelul, din buzunarul şorţului apretat ieşeau batiste, fâlfâind precum porumbeii, bomboane învelite în hârtie, ea a fost crăiasa zăpezii, senzaţia de siguranţă, vara era prima cireaşă coaptă, toamna prima castană căzută la pământ, iarna bostanul, primăvara primul mugur apărut pe gardul viu. Emerenc era curată şi invulnerabilă, ea era noi toţi la un loc, cel mai bun sine al nostru, aşa cum ar fi vrut întotdeauna să fim. Emerence, cu fruntea ei ascunsă mereu sub broboadă, cu faţa ei limpede ca lacul n-a cerut nimănui nimic, n-a avut nevoie de nimeni, a luat asupra ei poverile altora şi a tăcut o viaţă întreagă în legătură cu propriile poveri, şi, când să deschidă gura să vorbească, eu m-am dus la televiziune şi am lăsat-o să fie dată în vileag în singurul moment ruşinos, mânjit de boală din viaţa ei. Cum ar putea fi explicată ea vreodată, anatomia milosteniei ei, care a populat casa cu animale?”

In cele din urma, usa spre Emerence – aparata de ea cu atata indarjire – se deschide doar catre Magda, insa pretul  platit este pierderea linistii scriitoarei pentru totdeauna.

Nu este o carte in care se intampla foarte multe, insa este un roman fascinant datorita  personajelor extraordinar de bine conturate si a finalului cu o incarcatura uriasa.

„Din păcate, Emerence era perfectă din toate punctele de vedere, câteodată într-un mod apăsător. […] Programul ei imprevizibil avea un randament uimitor, bătrâna muncea ca un robot și ridica, fără să se cruțe, mobile care nu puteau fi ridicate. În rezistența și în puterea ei de muncă era ceva aproape înfricoșător, cu atât mai mult cu cât nici nu era nevoie să facă atâtea lucruri. În mod vizibil, Emerence trăia prin muncă, îi plăcea să lucreze, nu știa ce să facă cu orele ei libere.”

Aceasta carte este o capodopera cu stralucire aparte ce necesita rabdare si atentie. Acest roman explorează confuzie, vinovăție, încredere, și trădare. Este o carte foarte bine scrisa, prin care sper ca autoarea sa se faca, cunoscuta si in fata altor cititori.

Multumesc Editurii ALL pentru aceasta carte impresionanta.

Editura ALL